newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

۱۴۵ مطلب در تیر ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دندان درآوردن نوزاد یکی از مراحل چالش برانگیز در فرایند رشد جسمانی کودکان است که همواره نگرانی بزرگی برای والدین محسوب می‌شود. دندان درآوردن برای اولین بار در نوزادان با سختی های زیادی برایشان همراه بوده و منجر به بروز تغییرات زیادی می‌گردد. با اینکه این دوران کمی دشوار است اما تماشای فرایند رشد و تکامل کودک بسیار لذتبخش بوده و برای والدین خوشحال کننده است. در واقع دندان درآوردن موضوعی نیست که به صورت یک شبه اتفاق بیوفتد. تا زمان کامل شدن همه دندان ها تقریبا دوسال زمان نیاز است و برای هریک از این دندان ها کودک نشانه های مختلفی را طی می‌کند. از این رو بهتر است در این مورد دچار نگرانی نشده و حتما از یک متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان درآوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد به معنی خارج شدن جوانه دندان های شیری از پوست لثه اوست. این جوانه ها از دوران بارداری در فک جنین شکل گرفته و بعد از تولد، شروع به رشد می‌کنند. در بیشتر موارد نوزادان از چهارماهگی تا یک سالگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند.

به طور کلی در یک سالگی کودک باید چهار دندان داشته باشد. البته این زمان در همه کودکان ثابت نبوده و گاهی تحت تاثیر عواملی این اتفاق زودتر و یا دیرتر می‌افتد. وراثت یکی از عوامل تاثیرگذار در این مورد است. حتی گاهی در هفته های اول پس از زایمان شاهد رشد دندانها در نوزاد هستیم. از این رو والدین باید خود را برای این شرایط آماده کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

زمانبندی دندان درآوردن نوزاد

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ در ابتدا شاهد رشد چهار دندان جلویی در کودکان هستیم. این فرایند از چهارماهگی آغاز می‌شود؛ اما حتی اگر کودک تا 13 ماهگی دندان درنیاورد؛ بازهم جای نگرانی نیست. در برخی موارد شاهد بیرون زدن سفیدی دندانها در سه ماهگی هستیم اما تا ماه ها بعد دندانی بیرون نمی‌آید. از این رو مراحل دندان درآوردن نوزاد ، در کودکان مختلف متفاوت است و نباید نگران شد. اما در بیشتر موارد زمانبندی آن به شکل زیر است.

  • دو دندان جلویی فک پایین در سن 6 تا 10 ماهگی شروع به رشد می‌کنند.
  • دو دندان جلویی فک بالا در هشت تا سیزده ماهگی بیرون می‌زنند.
  • دندان ها کناری فک بالا و پایین در بازه زمانی هشت تا شانزده ماهگی شرع به رشد می‌کنند.
  • در 13 تا 19 ماهگی شاهد رشد دندان های آسیاب بالا و پایین هستیم. که البته آسیب های فک پایین زودتر از فک بالا بیرون می‌آیند.
  • دندان های نیش در 16 تا 23 ماهگی بیرون می‌زنند
  • آسیاب های دوم بالا و پایین نیز در 25 تا 33 ماهگی رشد می‌کنند.

نشانه های دندان درآوردن نوزاد

 

دندان درآوردن نوزاد با بروز نشانه هایی در کودکان همراه است. در واقع با بروز این علائم، والدین می‌توانند متوجه شوند که فرزندان شان در حال شروع این فرایند بوده و باید مراقبت های بیشتری در این زمینه انجام دهند. بسیاری از والدین مخصوصا در فرزندان اول، در این زمینه اطلاعاتی نداشته و با مشاهده این نشانه ها دچار نگرانی می‌شوند. اما باید بدانید که این نشانه ها طبیعی بوده و باید اجازه دهید تا این زمان سپری شود. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شود.

افزایش بزاق دهان، به شکلی که کودک کنترلی بر آن نداشته و از دهان آن بیرون می‌ریزد

تحریک پذیر شدن لثه ها

قرمز شدن و تورم لثه ها

کودک تمایل دارد تا همه چیز را گاز بگیرد. برای اطلاع از دلایل گاز گرفتن کودک کلیک نمایید.

بی خوابی و بیقراری شبانه

برخی دیگر از علائمی که در این دوران شدیدتر بوده و بهتر است برای رفع آنها افراد از متخصص کمک بگیرند نیز شامل اسهال، تب و استفراغ می‌شود. این موارد ممکن است نشانه ای از ابتلا به بیماری دیگری باشند؛ از این رو در صورت مشاهده آنها بهتر است والدین به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دیر و زود شدن دندان درآوردن نوزاد

همانطور که در قسمت های قبلی نیز به آن اشاره شد؛ نمی‌توان زمان دقیق و مشخصی برای دندان درآوردن نوزاد در نظر گرفت. اما بازه زمانی که برای آن در نظر می‌گیرند از چهار تا سیزده ماهگی است. اگر کودک قبل و یا بعد از این زمان نیز شروع به دندان درآوردن مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر تا 18 ماهگی شاهد بروز نشانه های دندان درآوردن در کودک خود نبودید؛ بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کرده و این موضوع را پیگیری کنید. در این مورد باورهای اشتباهی وجود دارد که افراد معتقدند اگر کودک بسیار زود دندان درآورد؛ دندان های او از استحکام کافی برخوردار نیستند. اما این موضوع اصلا منشا علمی نداشته و ثابت شده نیست.

روش هایی برای کاهش درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد

در زمان دندان درآوردن نوزاد ، راه هایی وجود دارد که می‌توان به او کمک کرد تا درد کمتری را تجربه کرده و به طور کلی راحت تر این دوران را پشت سر بگذارد. در این قسمت به توضیح این روش ها می‌پردازیم.

دندان گیرهای سرد

دندان گیرهای پلاستیکی از بهترین ابزارها در زمان دندان درآوردن نوزاد هستند که کودک با گاز گرفتن آنها می‌تواند لثه خود را خارانده و حتی آن را تحریک کند تا این فرایند تسریع شود. والدین می‌توانند این وسیله را درون یخچال گذاشته تا کمی خنک شده و سپس آن را به فرزند خود بدهند. در این حالت نوزاد درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

ماساژ دادن لثه های نوزاد

والدین می‌توانند دستان خود را به طور کامل شسته و با انگشت تمیز خود، لثه نوزاد را به آرامی ماساژ دهند. برای اینکار از مسواک های انگشتی نیز می‌توان استفاده کرد.

توجه به تغذیه نوزاد

در این دوران بیشتر غذاهای سرد به کودک خود بدهید. در این حالت التهاب لثه ها کمتر شده و التیام می‌یابند. حتی می‌توانید ساقه کرفسی را درون یخچال گذاشته و به کودک بدهید تا هم از فواید آن برخوردار گردد و هم به وسیله آن لثه خود را ماساژ دهد. برای آشنایی با مناسبت ترین غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

استفاده از مسکن ها

والدین می‌توانند تحت نظر پزشک از داروهای مسکن نیز استفاده کنند. در بیشتر موارد برای کودکان در این دوران شربت استامینوفن تجویز می‌شود. اما در استفاده از داروها نباید زیاده روی کرد.

استفاده از آرامبخش های موضعی

پمادها موضعی نیز برای دندان درآوردن نوزاد وجود دارد که استفاده از آنها یک، یا دوبار در روز مانعی ندارد. اما نباید بیش از این مقدار از آنها استفاده کرد. بهتر است از این دارو قبل از خواب استفاده کرد تا از بروز درد در حین شب جلوگیری نماید.

روش های مراقبتی بعد از دندان درآوردن نوزاد

 

بعد از دندان درآوردن نوزاد ، مراقبت از آنها نیز اهمیت دارد. چرا که دندان های شیری بسیار ضعیف و آسیب پذیر هستند. کودکان در این دوران توانایی زیادی در نگهداری از دندانهای خود ندارند. از این رو این والدین هستند که باید آنها را تشویق به مسواک زدن کرده و یا برایشان مسواک بزنند. همچنین به تغذیه آنان نیز توجه کنند. یکی دیگر از راه های مراقبت از دندان های شیری استفاده از فلوراید است که کودکان به دلیل مزه آن، تمایلی به استفاده از آن ندارند. اما بهتر است در هفته یکبار یا دوبار از آن نیز برای کودک استفاده کنید.

پیامدهای ناشی از دندان درآوردن نوزاد

در دوران دندان درآوردن نوزاد ، سیستم ایمنی بدن او بسیار ضعیف بوده و ممکن است دچار مشکلات مختلفی گردد. به طور کلی این فرایند با بروز مشکلات دیگری نیز برای کودک همراه است. تغییر خلق و خوی نوزاد به صورت ناگهانی، بروز کیست های رویشی، ابتلا به سرماخوردگی، بروز مشکلاتی در سیستم گوارشی و معده از این دست محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

در حین دندان درآوردن نوزاد، با اینکه استرس و فشار زیادی را تحمل می‌کنید؛ اما باید با حفظ آرامش در کنار او بوده و کمک کنید. از طرفی هیچ اقدامی را بدون مشورت پزشک کودک انجام ندهید. در این زمینه اطلاعات غلط زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به سخت تر شدن شرایط برای شما و کودک تان شود. از این رو به هیچ یک از آنها توجه نکرده و همواره با یک متخصص کودک در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان درآوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

دعوای بین فرزندان یکی از مسائلی است که همه ما در خانواده تجربه می‌کنیم. اگر شما بیشتر از یک فرزند داشته باشید دیر یا زود با اختلاف‌های میان آن‌ها روبه‌رو می‌شوید. بااین‌حال بسیاری از والدین نمی‌دانند که در مقابل این شرایط چطور رفتار کنند. دعوای بین فرزندان به همان اندازه که موضوع ساده‌ای است اگر به‌درستی مدیریت نشود می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. ازیک‌طرف اگر در این دعواها دخالتی نداشته باشید ممکن است یکی از فرزندانتان از این شرایط آسیب ببیند. از طرف دیگر دخالت شما می‌تواند باعث شود فرزندانتان احساس کنند شما در حال طرفداری از یکی از آن‌ها هستید. به همین خاطر والدین معمولاً در این موقعیت‌ها دچار احساس تعارض و درماندگی می‌شوند. در صورتی که در این زمینه در خانواده تان دچار مشکل شده‌اید، از مشاوره کودک تلفنی استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای بین فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  دعوای بین فرزندان را چطور مدیریت کنیم

چرا باید دعوای بین فرزندان را مدیریت کرد؟

تحمل دعوا و مرافه بین بچه ها در کنار احساس مادرانه در جهت حفظ آرامش و عدالت، کار آسانی نیست. کودکان ممکن است در هر سنی با یکدیگر دعوا کنند و گاه می‌بینیم که آسیب های جدی وارد می‌کنند. پدر و مادر اگر در این بین طرف کشی کنند و یا بخواهند جانب دارانه رفتار کنند، شاید موفق شوند در کوتاه مدت به اختلافات پایان دهند؛ اما در بلند مدت متوجه آسیب های روانی فرزاندشان خواهند شد.

دلایل دعوای بین فرزندان را بیابید

جلب‌توجه والدین

روانشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف و دعوای بین فرزندان انحصارطلبی است. کودکان معمولاً دوست دارند تمام توجه و محبت والدین را برای خودشان داشته باشند و این باعث می‌شود بسیاری از مواقع با یکدیگر درگیر شوند. به همین خاطر معمولاً تولد فرزند کوچک‌تر باعث می‌شود که بزرگ‌ترها احساس خطر کنند و رابطه خوبی با خواهر یا برادر کوچک‌ترشان نداشته باشند. درنتیجه اگر می‌خواهید رابطه میان فرزندانتان را مدیریت کنید سعی کنید شرایط مساوی برای همه آن‌ها در نظر بگیرید.

مسیر طبیعی رشد

اختلاف میان بچه‌ها در کنار مشکلاتی که دارد تا حد زیادی به رشد آن‌ها هم کمک می‌کند. این اختلاف‌ها یک واکنش طبیعی هستند که باعث می‌شود فرزندانتان روش‌های حل مسئله و همین‌طور دفاع کردن از حقوق خود را یاد بگیرند. به همین خاطر بسیاری از روانشناسان معتقدند که خیلی اوقات لازم نیست شما در دعوای میان فرزندانتان دخالت کنید. بلکه با کمی صبوری به آن‌ها اجازه بدهید که خودشان مشکلات پیش‌آمده را به شکلی حل کنند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله دخالت والدین در دعوای بچه ها را نیز بخوانید.

نقش والدین در دعوای بین فرزندان

همان‌طور که گفتیم اختلاف و دعوای بین میان فرزندان گاهی اوقات والدین را در یک دوراهی قرار می‌دهد. ترس از آسیب دیدن فرزندان یا نکات تربیتی که می‌خواهیم به آن‌ها آموزش بدهیم باعث می‌شود در دعواها مداخله کنیم. بااین‌حال دخالت مستقیم شما می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد. همان‌طور که گفتیم اختلاف میان فرزندان معمولاً به این خاطر است که آن‌ها تمام توجه شما را برای خودشان می‌خواهند.

این درحالیست که دخالت شما در دعوای آن‌ها باعث می‌شود احساس کنند، شما در حال جانب‌داری کردن از دیگری هستید؛ و این موضوع می‌تواند خشم و ناراحتی آن‌ها را چندین برابر کند. مشاورین کودک معتقدند بهترین راه‌حل برای کاهش دعوا میان فرزندانتان این است که از روش‌های غیرمستقیم استفاده کنید. برای مثال از طریق آموزش همدلی یا راه‌های حل مسئله به آن‌ها دلایل اصلی اختلافات را از بین ببرید.

برای آشنایی با راه های کاهش سختی های بچه داری کلیک کنید.

دعوای بین فرزندان | دعوا با فرزندان خانواده‌های دیگر

سخت‌تر از دعوا میان فرزندانتان این است که ببینید آن‌ها با سایر کودکان دچار اختلاف شده‌اند. این شرایط گاهی باعث می‌شود شما از رفتار دختر یا پسرتان خجالت بکشید؛ گاهی اوقات هم به خاطر زورگویی یا بدرفتاری بچه‌های دیگر با فرزندتان دچار استرس می‌شوید. بااین‌حال بسیاری از ما در این شرایط نمی‌توانیم واکنش درستی داشته باشیم. ممکن است بیش‌ازحد از دیگران عذرخواهی کنید. بعضی وقت‌ها هم ما علی‌رغم اینکه عصبانی هستیم اما از سایر پدر و مادرها خجالت می‌کشیم و رفتار اشتباه فرزندانشان را به آن‌ها یادآوری نمی‌کنیم. سؤال اینجاست که در این شرایط چه باید کرد؟

روانشناسان کودک معتقدند دعوای فرزند شما با سایر کودکان نیز درست مانند دعوای آن‌ها با خواهر و برادرها بخش طبیعی از فرایند رشد است و بهتر است تا جای ممکن در آن مداخله نکنید. اما اگر احساس می‌کنید شرایط به شکلی است که کنترل اوضاع دارد از دستتان خارج می‌شود و ممکن است به هم آسیب برسانند بهتر است با والدین کودک دیگر صحبت کنید. اینکه شما از آن‌ها بخواهید رفتار کودکشان را کنترل کنند یا به او تذکر بدهند موضوعی نیست که بخواهید از آن خجالت بکشید. سعی کنید با یک بیان مناسب و بدون اینکه تنشی ایجاد کنید از آن‌ها بخواهید به فرزندشان تذکر بدهند.

هرگز فرزندتان را تشویق نکنید که در این شرایط درست مانند کودک دیگر رفتار پرخاشگرانه داشته باشد. این کار شما باعث می‌شود کودک از همین سنین یاد بگیرد که پرخاش کردن به دیگران کار اشتباهی نیست و این موضوع احتمالا تا بزرگسالی در شخصیت او باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر

راه های مدیریت دعوای بین فرزندان

انتظار نداشته باشید که کودکان خود به خود مهارت ها و مسائل منطقی را یاد بگیرند. حتی اگر موضوعی را بدانند هم برای اجرای آن نیاز به تمرین دارند. بنابراین شما به عنوان والد باید برای مدیریت دعوای بین فرزندان روش های به خصوصی به کار ببرید. در ادامه چند پیشنهاد کاربردی به شما داده ایم. اما بهتر است حتما مطالعات بیشتری کرده و از متخصصان روانشناسی کمک بگیرید.

1- آموزش به کودکان

شاید فرزندتان در سنین بالاتر بالاخره یاد بگیرد که چگونه در زمان اختلاف مسائلش را حل و فصل کند. اما قطعا کودک و نوجوان شما نیاز به آموزش دارند. بنابراین باید به او بگویید که در زمان اختلاف و دعوا برای مثال به حرف های طرف مقابل گوش بدهد. با فحاشی و رفتارهای تند نه نظر خواهر یا برادرش را می شوند و نه به نتیجه خواهد رسید.

این آموزش ها و تمرین نحوه مذاکره و ارائه دلیل و رسیدن به یک نتیجه منطقی باعث می شود که در آینده کودک شما تبدیل به فردی شود که می تواند در محل کار و سایر موقعیت های زندگی مشکلات اش را به بهترین نحو حل نماید.

2- نمایان کردن جلوه های زیبای روابط خواهر و برادری

باید به کودکان خود توضیح دهید که چقدر روابط خواهر و برادری اهمیت دارد و موجب گرم شدن کانون خانواده می شوند. حضور آن ها درست مانند اعضای یک تیم ورزشی موجب برد تیمشان خواهد شد. به آن ها بگویید که همانطور که یک تیم ورزشی برای رسیدن به هدف باید با هم کار کنند و به جلو بروند، خانواده هم برای داشتن آرامش و خوشحالی نیاز داره که همه اعضایش همدیگر را دوست داشته باشند. به هم احترام بگذارند و از خواسته های یکدیگر حمایت کنند.

3- اقدام و مداخله به موقع

شاید از آن دست والدینی باشید که اعتقاد دارند “باید بچه ها را به حال خودشان گذاشت و در دعوای آن ها دخالت نکرد. تا این گونه از پس مشکلات شان برآیند”.  بله این عقیده تا حدودی درست است. اما وقتی که شما آموزه های لازم را داده باشید. همچنین وقتی که دعوا بالا گرفت و تبدیل به زد و خورد یا فحاشی شد؛ والدین سریعا باید مداخله کنند. 

اگر در حین دعوای بین فرزندان حضور نداشتید، حتما زمان دیگری را برای رسیدگی به دعوای آن ها اختصاص دهید. حتما درباره راه های از بین بردن دعوای خواهر و برادر هم بخوانید.

4- شنیدن حرف های دو طرف

در هر دعوای بین فرزندان دو طرف وجود دارد. خیلی مهم است که شما بتوانید بین آن دو عدالت را برقرار کنید. برای این منظور حتما به حرف های دو طرف گوش دهید. اجازه ندهید هر کدام وسط حرف دیگری بپرد. کاری کنید که کودک احساس کند حرف هایش بدون قضاوت شنیده می شود. بیشتر کودکان همین که والدین حرف های آن ها را می شنوند تا حد زیادی آرام می شوند. اما بازخورد شما همچنان اهمیت دارد. تا زمانی که منصفانه و درک احساسات دو طرف رفتار کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد.

5- تعیین قوانینی برای بحث ها و موضوعات اختلاف

بهتر است در خانه و خانواده برای اعضا قوانینی تعیین کنید که حتی هنگام دعوا حق ندارند از آن ها تخطی کنند. برای مثال فحاشی، پرت کردن اشیا، خشونت کلامی یا فیزیکی و… را ممنوع کنید. در صورت نقض هر کدام از قوانین مجازاتی در نظر بگیرید. همچنین به کودکان بگویید که آیا دوست دارند طرف مقابلشان هم اینگونه رفتار کند؟

6- ریشه یابی مساله

هنگامی که دعوای بین فرزندان بالا می گیرد؛ ممکن است مساله اصلی به کل فراموش شود. پس از آن ها ابتدا بخواهید که دلیل اختلاف شان را بیان کنند. از آن بخواهید تمرکز کنند و دلیل اصلی چیزی که باعث عصبانیت شان شده را بیان کنند. این کار باعث می شود که کودک دید عمیق تری نسبت به خودش هم پیدا کند. 

7- دریافت پیشنهادات خود کودکان

بهتر است همیشه شما کسی نباشید که راه حل پیشنهاد می دهد. از خلاقیت و هوش کودکان استفاده کنید. برای حل دعوای بین فرزندان از آن ها بخواهید به شما پیشنهاد بدهند که چه کاری بهتر است. برای این کار آن ها را به آرامش دعوت کنید و از پیشنهادات خود آن ها استفاده کنید. از کودک بخواهید خودش را جای طرف مقابل بگذارد اینگونه پیشنهاد منصفانه تری خواهید شنید.

8- الگویی مناسب برای فرزندان باشید

با وجود تمام اقدامات فوق اگر شما به عنوان پدر و مادر نتوانید الگوی مناسبی برای فرزندان باشید، انتظار نداشته باشید که آن ها رفتاری متفاوت با شما داشته باشند. آن ها تمام رفتارها و حرف های شما را می بیننند و می شنوند؛ پس اگر شما در دعواهایتان به دیگران احترام بگذارید، در آرامش حرف های تان را بزنید، در زمان نیاز اشتباهات تان را بپذیرید و سعی در جبران آن ها داشته باشید؛ قطعا فرزندان شما نیز به همین منوال رفتار خواهند کرد.

برای کاهش دعوای بین فرزندان عادت های زیر را در خود تقویت کنید

  • هرگز فرزندان تان را با هم مقایسه نکنید.
  • تفاوت های آن ها را بپذیرید و بر نقاط قوت آن ها تکیه کنید.
  • احترام گذاشتن و رفتار مودبانه را در جای جای زندگی شان آموزش دهید.
  • به آن ها یاد دهید که چطور بدون بی احترامی نظرات خودشان را بیان کنند و مخالفت کنند.
  • به آن ها اهمیت روابط خانوادگی را توضیح دهید.
  • اوقاتی را برای خوشی و وقت گذرانی همه اعضای خانواده با یکدیگر را مشخص کنید.

چه زمانی به خاطر دعوای بین فرزندان از مشاور کمک بگیرم؟

دعوای بین فرزندان بسیاری از مواقع برای والدین تبدیل به یک موضوع ترسناک می‌شود. آن‌ها نگران این هستند که شاید فرزندشان بیش‌ازحد پرخاشگر است یا شاید هرگز قرار نباشد که این دعواها تمام بشوند. به همین خاطر یک سؤال رایج در میان این والدین این است که چه زمانی از یک روانشناس کمک بگیرند؟ همان‌طور که گفتیم این دعواها بسیاری از مواقع بخشی از فرایند رشد فرزند شما هستند و دیر یا زود تمام خواهند شد. بااین‌حال شما می‌توانید در هر یک از شرایط زیر از یک مشاور کودک یا خانواده کمک بگیرید.

پرخاشگری‌های بیش‌ازحد

اگر احساس می‌کنید در دعوای بین فرزندان تان شدت پرخاشگری در یکی از آن‌ها بیش‌تر ازحد کنترل رسیده، بهتر است راجع به این موضوع از مشاوره بگیرید. رفتارهایی که بیش‌ازحد پرخاشگرانه هستند می‌توانند نشانه‌هایی از بیماری‌های روحی مختلف مانند افسردگی یا اختلال سلوک باشند.

برای اطلاع از راه های توقف دعوای دوقلوها کلیک کنید.

پرخاشگری در محیط‌های مختلف

اگر فرزند شما به‌جز دعوا و اختلاف با خواهر و برادر خود در محیط‌های دیگر نیز از خودش پرخاشگری نشان می‌دهد یا احساس می‌کنید آستانه تحمل پایینی دارد بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

بهبود رابطه میان اعضای خانواده

مشاورین تنها در شرایطی که شما در یک بحران قرار می‌گیرید برای کمک حاضر نمی‌شوند. بسیاری از مواقع کمک گرفتن از یک مشاور به شما کمک می‌کند تا از حوادث ناشی از دعوای بین فرزندان پیشگیری کنید. به همین خاطر اگر می‌خواهید رابطه میان اعضای خانواده خود به‌خصوص فرزندانتان را بهتر کنید نیز می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

مشاورین به‌خوبی می‌توانند به شما کمک کنند تا روش‌های حل مسئله و از بین بردن اختلافات را به فرزندانتان آموزش بدهید و از پرخاشگری‌های میان آن‌ها جلوگیری کنید. در صورتی که این شرایط موجب خستگی شما شده، پیشنهاد می‌شود که مقاله خستگی از بچه داری نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای بین فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور به دعوای بین فرزندانم خاتمه بدهم؟

تا جای ممکن سعی کنید به‌صورت مستقیم در این دعواها دخالت نکنید. زیرا این کار شما باعث می‌شود که فرزندانتان احساس کنند شما در حال جانب‌داری از یکی از آن‌ها هستید. بهتر است از رفتارهایی مثل آموزش حل مسئله یا ایجاد احساس همدلی در آن‌ها استفاده کنید.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

زیاد سوال پرسیدن کودک مشکل یا اختلالی نیست که شما به دنبال درمان باشید. اما راهکارهای کمک‌کننده برای مدیریت این وضعیت وجود دارد. علل مختلفی از جمله هوش بالا، کنجکاوی، ترس و جلب توجه باعث ایجاد این رفتار می‌شود. والدینی که از سوالات زیاد کودک خود رنج می‌برید بهترین توصیه من به شما دریافت کمک از یک روانشناس و بالا بردن آگاهی خودتان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی کودک اقدام کنید. در ادامه علت و راه های مدیریت این وضعیت را شرح داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه زیاد سوال پرسیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  علت زیاد سوال پرسیدن کودک

علت زیاد سوال پرسیدن کودک

دلایل زیادی وجود دارد که باعث زیاد سوال پرسیدن کودک می‌شود. شما با آگاهی از این علت‌ها قادر به جهت دهی مناسب به سوالات و افکار کودک تان خواهید بود. در ادامه به این دلایل اشاره کرده‌ایم.

برای آشنایی با راه های مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

1. هوش بالا

یکی از دلایل زیاد سوال پرسیدن کودکان ، هوش زیاد آن‌ها است. حرف‌زدن کودک در سنین پایین بر توانایی شنیداری، گفتاری و مهارت های رفتاری کودک نقش دارد. کودکانی که در سنین مناسب شروع به صحبت نمی‌کنند در رشد ارتباطی و کلامی اختلال دارند.

2.ترس 

برخی از کودکان به علت ترس‌های که دارند شروع به مکالمه های طولانی می‌کنند. مثلا کودکی که از تاریکی هراس دارد، شب ها با والدین خود زیاد حرف می‌زند تا بر ترس خود غلبه کند.

3. کنجکاوی

حس کنجکاوی در کودکان باعث زیاد سوال کردن می‌شود. کودکانی که در مورد همه چیز در جستجوی جواب هستند و کنجکاوی می‌کنند، زیاد سوال می پرسند. کودکان همیشه به دنبال جواب از والدین هستند و همیشه فکر می‌کنند که جواب همه سوالات را شما می‌دانید.

4.جلب توجه

کودکانی که فرزند اول هستند و در آینده صاحب خواهر یا برادر می‌شوند. برای جلب توجه والدین و سرکوب حسادت شان زیاد حرف می‌زنند.

5. دوری از والدین

زمانی که ساعت های زیادی از کودک خود دور هستید، مهمانی و خوشگذرانی و غافل‌ماندن از کودک، او را متمایل به سوال پرسیدن و زیاد حرف‌زدن سوق می‌دهد. کودک در این شرایط به دنبال جلب توجه و جلب رضایت‌والدین هست.

حتما مقاله راه های برخورد با پرحرفی کودکان را هم بخوانید.

چگونگی با کودکی زیاد سوال می پرسد رفتار کنیم؟

بسیاری از والدین به دنبال راهکار برای برخورد با سوالات زیاد کودک خود هستند. زیاد سوال کردن کودک شما دلیل خوبی برای پرخاشگری نیست. پس به چند راهکار زیر توجه نمایید.

احترام به عقاید: به علایق و عقاید کودک خود احترام گذارید. بسیاری از والدین با برخورد دعوا و فریاد کودک را از خود دور می‌کنند. بازی های کلامی روش مناسبی برای برخورد با زیاد سوال پرسیدن کودک است.

برچسب زدن ممنوع: به هیچ وجه به کودکتان برچسب نزنید. با گفتن کلماتی مانند پر چانه، پر حرف و … . از او تشکر کنید که نظراتش را با شما در میان می‌گذارد.

بازی سکوت: با بازی و تمرین به کودک خود سکوت را آموزش دهید. به او بگویید که در چه مکان و زمانی سکوت کردن بهتر است. برای تاثیر بیشتر بازی سکوت، زمان‌های مشخصی را برای دادن‌جایزه هرچند کوچک به کودک در نظر بگیرید.

کنترل کودک: شما هیچ گاه مانع صحبت کودک خود نشوید. اما به او آموزش دهید که سوال کردن در چه موقعیتی درست است. چه حرفی را در چه مکانی نباید زد و چه حرفی را باید زد. آموزش موقعیت ها برای مکالمه و صحبت بهترین راهکار است.

برای از بین بردن تمام خستگی از بچه داری کلیک کنید.

مزایا و معایب زیاد سوال پرسیدن کودک

زیاد سوال کردن کودک مزایا و معایبی دارد. شما با توجه به شخصیت فرزندتان می‌توانید آن را تبدیل به فرصت مناسب بکنید. در ادامه به مزایا و معایب زیاد سوال کردن کودک پرداخته‌ایم.

مزایا زیاد سوال پرسیدن کودک:

  • توانایی برقراری ارتباط با دیگران
  • اعلام نظر در موارد گوناگون
  • هر چه در قلب و ذهنش باشد به شما خواهد گفت
  • تخلیه درونی موجب سلامت روان در کودک می‌شود
  • کودکان با این کار به والدین خود اجازه سوال و گفتگو می‌دهند
  • کودکان پرحرف نمی‌گذارند والدین خسته بشوند
  • در سرگرمی والدین نقش دارند
  • سوال پرسیدن کودکان در سنین کمتر شیرین و جذاب است
  • در بزرگسالی نیز از عزت نفس بالایی برخوردار خواند شد

معایب زیاد سوال پرسیدن کودک:

  • بر حریم خصوصی اثر می‌گذارد
  • سوالات بیش از حد آرامش را از خانواده می‌گیرد
  • وسط صحبت دیگران می‌پرند
  • شاخه به شاخه راجب موضوعات متفاوت سوال می‌کند
  • این کودکان اصولا به حرف دیگران توجه نمی‌کنند
  • گاه کودکی که زیاد سوال می کند یادگیری ضعیفی دارد

توصیه به والدینی که کودک دارند که خیلی سوال می پرسد

برای والدین عزیزی که با زیاد سوال پرسیدن کودک دست و پنجه نرم می‌کنند، توصیه هایی داریم که به شرح زیر است.

  • روزها به مدت چند ساعت برای کودک خود وقت بذارید.
  • نقاشی، بازی، سرگرمی و کارتون را به همراه کودک خود انجام دهید.
  • اگر کودک شما سوالاتی می‌پرسد که بلد نیستید از او بخواهید صبر کند تا شما در رابطه با آن موضوع اطلاعات کسب کنید.
  • کودکتان ار در کلاس های فکری مانند شطرنج ثبت نام کنید.
  •  برای کودک خود زمان مشخصی از روز را تعیین کنید تا با شما مکالمه داشته باشد. در این صورت صبوری برا رسیدن به زمان مشخصی را آموزش می‌بیند.

حتما به مقاله آموزش پدر و مادر سر بزنید.

کلام آخر

کودکانی که زیاد سوال می کنند مشکل خاصی ندارند. بلکه از هوش بالا و حس کنجکاوی زیادی برخوردار هستند. راهکارهای ذکرشده فقط کمک کننده برای والدینی است که درگیر این موضوع هستند. بهترین راهکار برای مدیریت و پاسخ به سوالات زیاد کودک ، بالا بردن آگاهی و دانش والدگری است. برخی والدین در چنین موقعیت هایی دچار تنش می شوند و یا با برخوردهای تند سعی در ساکت کردن کودک را دارند؛ در چنین زمان هایی حتما باید از روانشناس کودک برای مدیریت اوضاع کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به والدین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زیاد سوال پرسیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

آیا علائم اعتیاد به متادون و عوارض متادون را می شناسید ؟ قرص و شربت متادون یکی از انواع اعتیاد به مواد مخدر است که در سال‌های اخیر به دلیل خاصیت درمانی این دارو و تجویز آن در کلینیک‌های ترک گسترش پیدا کرده است. اگرچه این دارو به عنوان یک داروی موثر می‌تواند در درمان اعتیاد به سایر مواد مخدر کمک کننده باشد با این حال نباید از این واقعیت غافل شویم که این دارو خود برای مصرف کننده، اعتیاد آور بوده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

در این مطلب راجع به علائم اعتیاد به متادون، نشانه‌ها، چیستی و عوارض آن صحبت خواهیم کرد. با توجه به اهمیت زمان در درمان اعتیاد به هرگونه ماده مخدر، اگر شما یا یکی از اطرافیانتان نشانه‌های اعتیاد به این ماده را نشان می‌دهد بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص در این باره صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه متادون می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  متادون چیست

متادون چیست؟

متادون که با نام تجاری دولوفین نیز در بازار موجود است یک داروی مخدر صنعتی می‌باشد که در آزمایشگاه تولید می‌شود. این دارو به عنوان یک مسکن قوی توانایی کاهش درد را دارد و برای افرادی که دردهای متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند مفید خواهد بود. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به خاصیت Methadone در درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند هروئین یا مرفین اشاره کرد.

این دارو در واقع همان گیرنده‌های مغزی که هروئین و مرفین بر روی آن عمل می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این طریق عوارض ناخوشایند سم زدایی این مواد را کاهش می‌دهد. با این حال تجویز متادون باید حتماً از نظر پزشک انجام گیرد و مصرف خودسرانه آن می‌تواند باعث اعتیاد بیمار به این دارو شود. برای آشنایی بیشتر با انواع مواد مخدر کلیک کنید.

 

طول مدت اثر متادون در ترک مواد مخدر

 

طول مدت اثر متادون بسیاری طولانی تر از مواد مخدر از جمله هروئین است. مدت اثر این دارو تقریبا بیست چهار ساعت است. در حالی که ماده مخدری مانند هروئین تنها دو ساعت مدت اثر دارد. به همین دلیل برای ترک اعتیاد به مواد مخدر همانند هروئین و … مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل دو نوع برنامه ترک با Methadone وجود دارد:

درمان نگهدارنده یا طولانی مدت :

این روش ماه ها یا سال ها زمان می برد. هدف از این برنامه کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد مخدر و بهبود کیفیت زندگی فرد است. 

برنامه سم زدایی در روش پرهیز مدار ( کوتاه مدت ) :

این روش معمولا پنچ تا ده روز طول می کشد. هدف از برنامه کوتاه مدت کاهش رنچ ناشی از قطع مواد مخدر مانند هروئین است. برای اطلاع از روش های درمان ام ام تی (ترک بامتادون) کلیک کنید.

چرا متادون اعتیادآور است؟

این دارو یکی از انواع داروهای افیونی است که در آزمایشگاه‌ها و با الهام از ترکیبات شیمیایی مرفین ساخته می‌شود. به همین خاطر مصرف آن درست همانند تریاک و سایر مواد افیونی باعث آرامش و یک احساس خوشایند در فرد خواهد شد. به دنبال تجربه این لذت، فرد برای تجربه مجدد آن به سراغ مصرف متادون خواهد رفت.

از دیگر دلایلی که برای علائم اعتیاد به متادون می‌توان عنوان کرد این است که با مصرف این قرص برای یک دوره زمانی، تغییراتی در ترشح مواد ضد درد به صورت طبیعی از مغز پیش خواهد آمد به این معنا که توانایی کارکرد طبیعی مغز دستخوش تغییر شده و فرد برای تجربه احساس طبیعی بودن می‌بایست مرتبا مقداری از این ماده را مصرف نماید. در غیر این صورت نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی ترک این ماده ظاهر می‌شود. در این شرایط برای جلوگیری از این احساسات منفی، مصرف این دارو ادامه پیدا خواهد کرد.

نشانه‌های مصرف متادون

 

اگر به علائم اعتیاد به متادون توسط یکی از اطرافیان خود شک دارید می‌توانید نشانه‌های زیر را در او کنترل نمایید. با هربار مصرف این قرص و تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته باشد شما علائم جسمی و روانی مشخصی را در فرد می‌بینید، در صورتی که همه یا تعدادی از علائم زیر در فرد مورد نظرتان وجود دارد بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر از یک متخصص کمک بگیرید.

  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان
  • تنگی نفس
  • خارش بدن
  • سردرد
  • ناتوانی در تمرکز حواس
  • ضربان قلب نامنظم

علائم اعتیاد به متادون

 

استفاده از متادون حتی در چند بار اول باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و جسم بیمار می‌شود. با دقت به علائم اعتیاد به متادون تا حدودی می‌توان مطمئن شد که فرد از این دارو استفاده می‌کند. با این‌حال دقت داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است به هر دلیل دیگری نیز اتفاق بیفتد. برای اطلاع از انواع نشانه های بیمار معتاد کلیک کنید. به همین خاطر تشخیص دقیق این موضوع تنها به عهده متخصص است. ازجمله علائم اعتیاد به این دارو عبارت است از:

علائم رفتاری اعتیاد به متادون

  • احساس خستگی و خواب‌آلودگی
  • گیجی و از دست دادن تمرکز
  • تحریک‌پذیری
  • اختلالات خواب
  • بروز مشکلات در روابط جنسی

علائم جسمی اعتیاد به متادون

  • ورم صورت
  • تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • سردرد
  • اختلال در چرخه قاعدگی خانم‌ها

نشانه های اولیه اعتیاد به متادون 

وجود برخی رفتارها و علائم اعتیاد به متادون نشان دهنده این است که فرد نسبت به مصرف Methadone اعتیاد پیدا کرده است این علائم و رفتارها شامل موارد زیر هستند. در صورت مشاهده این رفتارها در عزیزانتان و یا اگر خودتان دچار اعتیاد شده اید حتما مقاله ترک متادون را نیز مطالعه نمایید.

افزایش میزان مصرف

پس از مدتی استفاده از دارو، بیمار متوجه خواهد شد که دیگر با مصرف متادون به اندازه قبل، احساس آرامش و راحتی نمی‌کند به همین خاطر مقدار مصرف را افزایش می‌دهد. این افزایش میزان مصرف که به آن تحمل دارویی گفته می‌شود نشان دهنده علادم اعتیاد به متادون است که بدن فرد نسبت به مقدار قبلی دارو مقاومت پیدا کرده و تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد.

بروز نشانه‌های ترک

نشانه‌های ترک به این معناست که چنانچه میان دو وعده مصرف فاصله زمانی افزایش پیدا کند و یا مقدار مصرف کاهش داشته باشد علائم جسمی و روانی ناخوشایندی در فرد بروز پیدا خواهد کرد. این علائم اعتیاد به متادون عبارت‌اند از سردرد، دلدرد، دردهای عضلانی، سرد یا گرم شدن بیش از حد بدن، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، تب و لرز، ضعف در بینایی، بی‌اشتهایی و بی‌خوابی.

جست‌وجوی دارو از علائم اعتیاد به متادون

یکی دیگر از علائم اعتیاد به متادون جست و جو برای این دارو به صورت بیمارگونه است. افرادی که اعتیاد به متادون را تجربه می‌کنند معمولاً بخش قابل توجهی از زمان خود را مشغول تلاش برای پیدا کردن و استفاده از دارو هستند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها سایر وظایف محوله مثل وظایف شغلی یا نقشی که در خانواده دارند را کنار بگذارند. برای آشنایی با اعتیاد آورترین مواد کلیک کنید.

نشانه‌های قطع مصرف متادون

همان‌طور که گفتیم یکی از راه‌های تشخیص علائم اعتیاد به متادون نشانه‌های ترک هستند. این نشانه‌ها هنگامی نمایان می‌شود که بیمار برای مدتی نتواند از این دارو استفاده کند و یا میزان مصرف کمتر از مقدار همیشگی باشد. نشانه‌های رایج ترک متادون عبارتند از:

  • بی‌خوابی و بی‌اشتهایی
  • اضطراب و تحریک‌پذیری
  • سردرد
  • دل‌درد
  • اسهال
  • مشکلات بینایی

نشانه‌های مسمومیت با متادون

متادون دارویی است که تجزیه و دفع آن از بدن به آهستگی صورت می‌گیرد. به همین خاطر مقداری از آن در بدن فرد باقی مانده و در صورتی که فرد در طی این مدت مجدداً به مصرف دارو بپردازد علائم مسمومیت ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است بیمار در یک نوبت استفاده از Methadone به دلیل زیاده روی علائم مسمومیت را نشان دهد. در ادامه اصلی‌ترین علائم مسمومیت با متادون را بررسی خواهیم کرد. درصورتیکه این علائم را در فردی مشاهده کردید هرچه سریع‌تر او را به مراکز درمانی برسانید.

  • سردی بدن
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش تعداد تنفس
  • کاهش سطح هوشیاری
  • درصورتیکه مسمومیت بالا باشد احتمال ایست قلبی و مرگ نیز وجود دارد.

نکته: در صورتی که از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می کنید، حتما باید تحت نظر متخصص این کار را انجام دهید. گاه حتی نیازی به تجویز دارو وجود ندارد، بنابراین پیش از بدتر شدن شرایط  برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

تست اعتیاد به متادون

روش‌های مختلفی برای بررسی علائم اعتیاد به متادون وجود دارد. این آزمایش‌ها معمولاً به دو دسته تست‌های سریع خانگی و همین‌طور تست‌های آزمایشگاهی تقسیم می‌شوند. اگرچه تست‌های خانگی در زمان کوتاهی به شما جواب می‌دهند اما احتمال خطا و تقلب در آن‌ها بالاست. در مقابل تست‌های آزمایشگاهی نتایج دقیق‌تری ارائه می‌کنند اما نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی دارند. برای آشنایی بیشتر با روش های تست متادون کلیک نمایید.

ازجمله تست‌های معتبر برای بررسی اعتیاد به متادون می‌توان به تست ادرار، خون، بزاق و موی سر اشاره کرد. رایج‌ترین این تست‌ها که بیش از دیگران مورداستفاده قرار می‌گیرد تست ادرار است. بااین‌حال امکان تقلب در این تست نیز وجود دارد. بهترین و دقیق‌ترین روش برای بررسی اعتیاد به مخدرهای مختلف آزمایش موی سر است. اما این روش به دلیل هزینه بالایی که دارد معمولاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. 

عوارض اعتیاد به متادون

متادون از آن دسته داروهایی است که اثرات منفی بسیاری روی بدن می‌گذارد. به همین خاطر است که شناخت این ماده و همین‌طور علائم اعتیاد به متادون از اهمیت بالایی برخوردار است. رایج‌ترین مشکلی که به دنبال استفاده از Methadone برای بیمار پیش می‌آید مشکلات کبدی و به‌خصوص سرطان کبد هستند. سایر عوارض اعتیاد به متادون عبارت است از:

  • آسیب دیدن دندان‌ها
  • بیماری‌های تنفسی
  • بیماری‌های روانی مانند اختلالات شخصیت
  • بیماری‌های قلبی و عروقی

آسیب دیدن دندان ها | عوارض اعتیاد به متادون

مصرف متادون سبب به وجود آمدن بیماری های دهان و دندان در فرد می شود. کسانی که اعتیاد به مصرف این دارو دارند نسبت به سایر افراد بیشتر دچار بیمارهای دهان و دندان می شوند. این دارو می تواند سبب به وجود آمدن خشکی دهان و پوسیدگی دندان در میان مدت شود. 

بیماری قلبی و عروقی | عوارض متادون

مصرف متادون فشار خون را پایین می آورد که همین امر سبب ضعف و بی حالی فرد می شود. 

عوارض متادون بر کبد 

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف متادون در طول 28 روز موجب افزایش آنزیم های کبدی می شود. که بعد از مدتی سبب از کار افتادن کبد فرد می شود.

عوارض متادون بر مغز

دوپامین با اثر بر روی گیرنده های عصبی مغز سبب ایجاد ترشخاتی در مغز می شود که احساس سرخوشی را در فرد ایجاد می کند. که این اثر کاملا موقت بوده و بعد از از بین رفتن طول اثر دارو از بین می رود. ادامه پیدا کردن این روند در فرد سبب از دست حافظه و قدرت تصمیم گیری می شود. و در طولانی مدت سبب به وجود آمدن اختلال حواس در فرد می شود. 

مصرف این دارو در طولانی مدت سبب به وجود آمدن اضطراب، افسردگی، اختلال خواب و درد پا در فرد می شود. 

موارد ممنوعیت استفاده از متادون

همان‌طور که گفتیم متادون عوارض بسیاری دارد. اما این عوارض در برخی افراد بیشتر است. یا حتی می‌تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر قبل از اینکه از Methadone استفاده کنید حتماً از نبود بیماری‌ها یا داروهایی که با آن تداخل دارند اطلاع کافی کسب کنید. ازجمله موارد منع مصرف این دارو عبارت است از:

  • بیماران مبتلا به اختلالات کلیه و کبد
  • بیمارانی که مشکلات قلبی یا تنفسی دارند
  • استفاده هم‌زمان Methadone و الکل
  • استفاده هم‌زمان متادون با داروهای آرام‌بخش به‌خصوص بنزودیازپین‌ها

درمان اعتیاد به متادون

 

بر اساس تحقیقات انجام شده معمولاً به این خاطر که علائم اعتیاد متادون و ترک آن می‌تواند برای سلامتی فرد خطرات جدی را به همراه داشته باشد، توصیه می‌شود که ترک این دارو زیر نظر پزشک و در مراکز درمانی صورت بگیرد. در فرایند ترک اعتیاد به متادون معمولاً پزشکان میزان مصرف را به تدریج کاهش می‌دهند. این مسئله باعث کاهش شدت علائم جسمی و روانی ترک ماده مخدر می‌شود. درمان پزشکی تا زمانی که Methadone به طور کامل از بدن فرد خارج شود و وابستگی فیزیولوژِیکی به این ماده در بیمار باقی نمانده باشد ادامه پیدا خواهد کرد. برای اطلاع از عوارض مصرف متادون در بارداری کلیک کنید.

اهمیت رواندرمانی در ترک اعتیاد به متادون

یکی از تجربیاتی که معمولاً افراد درگیر با علائم اعتیاد به متادون و خانواده‌های آن‌ها تجربه می‌کنند شروع مجدد مصرف، پس از ترک است. این موضوع اهمیت استفاده از جلسات مشاوره رواندرمانی در کنار درمان‌های طبی را نشان می‌دهد. برخی از اقدامات مهم روانشناختی در زمینه ترک اعتیاد به متادون را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

هشیاری نسبت به نشانه‌ها

روانشناسان با استفاده از تکنیک‌های رفتاری به فرد کمک می‌کنند تا نشانه‌هایی در محیط که او را نسبت به مصرف مجدد تحریک می‌کند شناسایی کرده و برای آن‌ها راه چاره‌ای پیدا کند. برای مثال ممکن است فرد به این نتیجه برسد که هر بار دچار اضطراب می‌شود به مصرف مواد مخدر تمایل بیشتری پیدا می‌کند و یا در صورت مشاهده برنامه‌های تلویزیونی در این زمینه تمایل به مصرف در او افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که فرد نسبت به این علائم یا پیشایندها آگاه باشد، توانایی کنترل وی بالاتر می‌رود.

آموزش راهکارهای سازگارانه‌تر

پس از شناسایی پیشایندها قدم دیگری که می‌بایست برای جلوگیری از مصرف مجدد مواد مخدر برداشته شود آشنایی با راهکارهای مناسب است. برای مثال فردی که متوجه شده در صورت اضطراب، به مصرف مواد مخدر روی می‌آورد می‌بایست تکنیک‌های درمانی را برای کاهش اضطراب و مدیریت شرایط آموزش ببیند تا از راه‌های مناسب‌تری با اضطراب خود روبه‌رو شود.

ایجاد جلسات خانواده درمانی

یکی از مشکلاتی که برای قربانیان اعتیاد به متادون یا هر ماده مخدر دیگری پیش می‌آید این است که روابط خانوادگی و دوستانه آنها تحت تأثیر اعتیاد، با مشکلات جدی مواجه شده است. شاید بتوان گفت وجود همین مشکلات و نبود یک سیستم حمایتی و عاطفی مناسب می‌تواند دلیلی برای بازگشت مجدد فرد به سمت اعتیاد باشد. در جلسات مشاوره، معمولاً روانشناسان با کمک گرفتن از اصول مشاوره خانواده سعی می‌کنند تا مشکلات پیش آمده را برطرف کرده و یک سیستم حمایتی و عاطفی مناسب را مجدداً برای فرد تدارک ببینند.

کمک گرفتن از جلسات گروه درمانی

شرکت در جلسات گروه درمانی باعث می‌شود که فرد با جمعی از افرادی آشنا شود که مشکلاتی مشابه خودش دارند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش انگیزه و تمایل فرد به تغییر شود و همچنین زمینه یک رابطه اجتماعی مناسب‌تر را برای فرد به همراه خواهد داشت.

خدمات مشاوره ترک اعتیاد به متادون

ایجاد جلساتی برای افزایش انگیزه، پیدا کردن هدف‌های مناسب‌تر در زندگی، بررسی‌های دوره‌ای برای جلوگیری از ابتلا به اضطراب و افسردگی به دلیل ترک مواد مخدر، از جمله دیگر راهکارهای جلسات مشاوره برای ترک اعتیاد به متادون هستند.

مدت زمان ترک متادون

نمی‌توان عدد دقیقی را برای مدت زمان این دوره مطرح کرد. همچنین مدت زمان ترک متادون به عوامل مختلفی مانند، دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، سن افراد، وضعیت جسمانی و … دارد. علائم دوره سم زدایی یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف بروز کرده و روز ششم سخت ترین روز در این دوران است.

خدمات ذهن نو برای افراد دچار اعتیاد به متادون

اعتیاد و همین‌طور ترک آن یک موضوع فردی نیست. در تمامی مراحل این موضوع خانواده‌ها نیز درگیر هستند. حتی بسیاری از مواقع رفتارهای اشتباه خانواده است که باعث بازگشت به سمت مصرف مجدد یا بی‌میلی به ترک اعتیاد می‌شود. به همین خاطر یکی از خدمات مرکز مشاوره ذهن نو این است که در کنار درمان بیمار جلساتی هم برای آموزش خانواده برگزار می‌شود و راه‌های برخورد با بیماری که به‌تازگی استفاده از مخدر را ترک کرده به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

علاوه بر خانواده‌درمانی یکی دیگر از مزایای مرکز ذهن نو این است که شما می‌توانید در یک مرکز به تمامی خدمات لازم برای ترک اعتیاد دسترسی داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود تا شما رفاه بیشتری را تجربه کنید و برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی ترک اعتیاد می توانید با متخصصان مرکز ذهن نو تماس بگیرید.

سخن پایانی

به طور کلی به دلیل شیوع بالای اعتیاد به متادون و همچنین بروز علائم اعتیاد به متادون در جوانان و نوجوانان، غلبه بر این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد بهتر است اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کرده و همچنین از متخصصین نیز در این زمینه کمک بگیرند. با ماده با اینکه بسیار اعتیاد آور بوده و عوارض جانبی زیادی ایجاد می‌کند؛ اما قابل ترک است و افراد با روش های مختلفی می‌توانند این فرایند را آغاز کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه متادون می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا استفاده از متادون به عنوان مسکن می‌تواند اعتیادآور باشد؟

بله؛ اگرچه متادون به عنوان یک داروی مسکن و برای کاهش درد نیز استفاده می‌شود اما مصرف مداوم آن می‌تواند باعث وابستگی به این دارو شود.

نشانه‌های مصرف متادون چیست؟

احساس خواب آلودگی، ضعف در هشیاری و ناتوانی در توجه و تمرکز، خارش بدن، خشکی دهان و سردرد از جمله نشانه‌های مصرف متادون هستند.

چطور می‌توان با مصرف مجدد متادون پس از ترک مبارزه کرد؟

کمک گرفتن از جلسات مشاوره و رواندرمانی علاوه بر درمان‌های فیزیولوژیک و سم زدایی در این راه بسیار کمک کننده خواهد بود.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

تحقیر دیگران رفتاری است که در بعضی‌ها دیده می‌شود. بااین‌حال شاید بسیاری از ما ندانیم که این کار می‌تواند چه تأثیراتی روی خود فرد و همین‌طور کسی که تحقیر می‌شود داشته باشد. روان‌شناسان معتقدند ازبین‌رفتن یک رابطه و همین‌طور آسیب‌دیدن اعتمادبه‌نفس طرف مقابل از مهم‌ترین عواقب تحقیر دیگران است. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان هم رنج بسیاری را تحمل می‌کنند. زیرا آن‌ها تا حد زیادی خودشان را از داشتن یک رابطه مطلوب محروم می‌کنند. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم عواقب تحقیر دیگران را با یکدیگر بررسی کنیم. درعین‌حال توصیه می‌کنیم اگر در رابطه‌ای قرار دارید که مدام تحقیر می‌شوید و یا اگر احساس می‌کنید ناخواسته و همیشه دست به تحقیر دیگران می‌زنید بهتر است برای حل این مشکل از مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  تحقیر دیگران چه عواقبی دارد؟

روانشناسی تحقیر | تحقیر دیگران یعنی چه؟

همه ما به دنبال راهی هستیم تا بهتر و برتر از دیگران جلوه کنیم. در واقع میل به بهتر بودن، موضوعی ذاتی در انسان هاست. هریک از ما نیز به این نیاز به صورت خاصی جواب می‌دهیم. در واقع روش های سالمی نیز برای پاسخ به میل وجود دارد. اما زمانی که افراد تلاش می‌کنند تا با تخریب دیگران به شکل های مختلف به این نیاز پاسخ دهند؛ در حال تحقیر کردن هستند. این رفتار ریشه در مسائل مختلفی داشته و به شکل های گوناگونی نیز بروز می‌کند. در ادامه به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت. حتما درباره روش های صحیح آداب معاشرت در زندگی مطالعه کنید.

عواقب تحقیر دیگران

 

تحقیر کردن دیگران می‌تواند عواقب منفی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. این موضوع به حدی جدی است که اگر شما از تأثیر رفتارتان بر دیگران آگاهی داشته باشید هرگز دست به این کار نخواهید زد. روان‌شناسان معتقدند مهم‌ترین پیامدهای تحقیر دیگران عبارتند از:

آسیب‌دیدن رابطه

اولین و شایع‌ترین مشکلی که با تحقیر دیگران پیش می‌آید ازبین‌رفتن رابطه شما است. هیچ‌کس در رابطه‌ای که قرار باشد همیشه تحقیر شود باقی نمی‌ماند. اما اگر به هر دلیلی رابطه پر از تحقیر را ادامه می‌دهد می‌توان مطمئن بود که از درون خشم و ناراحتی بسیاری را تحمل می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت رابطه و علاقه میان شما دیگر به‌اندازه روزهای اول نباشد.

به همین خاطر می‌توان گفت این پیامد تحقیر کردن دیگران هم گریبان تحقیرکننده و هم کسی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد را خواهد گرفت. کسانی که دائماً دیگران را تحقیر می‌کنند درواقع دائماً خودشان را تنهاتر می‌کنند. کسی که در یک رابطه تحقیر می‌شود نیز احساس خشم و ازبین‌رفتن علاقه را تجربه خواهد کرد.

احساس حقارت و اعتمادبه‌نفس پایین

یکی دیگر از پیامدهای بسیار جدی تحقیر شدن این است که فرد اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. در واقع وقتی یک نفر دائم به شما گوشزد می‌کند که کارهای‌تان را درست انجام نمی‌دهید این موضوع به‌تدریج تبدیل به باور خودتان هم خواهد شد. کسی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد دیریازود باور خواهد کرد که حداقل در زمینه‌هایی که از او انتقاد می‌شود توانایی ندارد. این موضوع اعتمادبه‌نفس او را در این زمینه‌ها از بین خواهد برد.

تحقیر دیگران و تصویر ذهنی منفی از خود

وقتی تحقیر شدن به‌خصوص در کودکان ادامه پیدا کند فرد به‌تدریج به این باور می‌رسد که به‌طورکلی شخصیت ارزشمندی نیست. در حقیقت تحقیر شدن باعث به‌وجودآمدن تصویر ذهنی (من بد هستم) در فرد می‌شود. شکل گرفتن چنین تصوری باعث می‌شود که او به‌طورکلی عزت‌نفس و احساس ارزشمندی خودش را از دست بدهد. به همین خاطر بیشتر کسانی که تحقیر می‌شوند نه فقط در زمینه‌هایی که از آن‌ها انتقاد شده بلکه راجع به کل شخصیت‌شان یک تصور منفی پیدا می‌کنند.

یادگیری

یکی از عواقب تحقیر کردن دیگران این است که شما این رفتار را به آن‌ها یاد می‌دهید. روان‌شناسان معتقدند بسیاری از کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان در بخش‌هایی از زندگی و به‌خصوص دوران کودکی مورد تحقیر دیگران قرار گرفته‌اند.

بیماری‌های روحی

احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی در کسانی که مورد تحقیر و انتقاد قرار می‌گیرند بیش از دیگران است. همان‌طور که گفتیم تحقیر شدن عزت‌نفس و احساس ارزشمندی فرد را از بین می‌برد. این شرایط مهم‌ترین عوامل خطر برای درگیر شدن با افسردگی هستند. از طرف دیگر وقتی دیگران دائماً به شما می‌گویند که نمی‌توانید کاری را انجام بدهید به‌احتمال زیاد در زمان انجام‌دادن آن دچار اضطراب می‌شوید. یا شاید هر کاری که می‌خواهید انجام بدهید احساس کنید توان انجام‌دادن آن را ندارید. همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های اضطرابی باشد.

دلایل تحقیر دیگران

یکی دیگر ار موضوعاتی که باید در مورد تحقیر دیگران در نظر داشته باشیم؛ دلیل انجام اینکار است. زمانی که علت انجام اینکار توسط دیگران را درک کنیم؛ واکنش درست تری در مقابل آن داشته و یا حداقل این موضوع را بپذیریم. برخی از دلایلی که باعث می‌شوند افراد اینکار را انجام دهند؛ را در این قسمت توضیح داده ایم.

تقلید و یادگیری از دیگران

یکی از اصلی ترین دلایل تمایل به تحقیر دیگران و انجام اینکار، این است که فرد از دوران کودکی شاهد این موضوع بوده و آن را از دیگران تقلید کرده است. برای مثال کودک همواره شاهد این موضوع بوده که والدین او دیگران را تحقیر کرده و از اینکار دچار احساس بزرگی می‌شدند. از این رو او نیز برای قدرت نمایی چنین کاری را انجام می‌دهد.

تحقیر خود فرد در دوران کودکی

همچنین زمانی که افراد خودشان در دوران کودکی تحقیر می‌شوند؛ طبیعی است که در بزرگسالی اینکار را در قبال دیگران انجام دهند. آنان تصور می‌کنند برخورد درست با دیگران همین است و به طور کلی هیچ ایده ای در مورد احترام گذاشتن به دیگران ندارند. 

حتما مقاله چرا دوست داشتنی نیستم را بخوانید.

ابتلا به بیماری های روانی و شخصیتی

یکی دیگر از دلایل تحقیر دیگران این است که فرد به بیماری های مختلف روانی و شخصیتی مبتلاست. برای مثال افراد خودشیفته بیشتر احتمال دارد که دست به تحقیر کردن دیگران بزنند. به طور کلی ابتلا به اختلالات مختلفی شخصیتی بیشتر افراد را در معرض چنین کاری قرار می‌دهد.

انواع تحقیر دیگران

تحقیر دیگران انواع مختلفی دارد. به این معنا که به شکل های مختلفی صورت می‌گیرد. برخی تصور می‌کنند که تحقیر کردن تنها کلامی است. در صورتی که با انجام یک رفتار توهین آمیز نیز می‌توان دیگران را تحقیر کرد.

جسمانی

در این حالت فرد تنها از تحقیر دیگران به صورت کلامی احساس لذت نکرده و دست به آسیب زدن به دیگران می‌کند. برای مثال تمایل افراد به تحقیر کردن همسرشان در رابطه جنسی از همین موضوع نشات می‌گیرد. و یا اینکه کتک زدن نیز شکل دیگری از خشونت جسمانی است.

احساسی

تحقیر دیگران به صورت احساسی می‌تواند متوجه خود فرد نیز بشود. بدین معنا که گاهی افراد خودشان را نیز کوچک و حقیر دانسته و احترامی برای خود قائل نیستند.  شکل دیگری از این کار سواستفاده از احساسات دیگران است.

روانی

مسخره کردن دیگران، توهین کردن به آنها و… از جنبه های تحقیر دیگران به صورت روانی هستند. در واقع انجام چنین رفتارهایی روان افراد دیگر را آزرده کرده و به فرد تحقیر کننده احساس لذت می‌دهد.

واکنش مناسب در برابر تحقیر شدن | جواب تحقیر دیگران

 

اگر احساس می‌کنید رفتار طرف مقابل شما باعث تحقیر و ناراحتی‌تان شده است در اولین قدم بهتر است که با او صحبت کنید. سعی کنید احساسات خود را راجع به کاری که او انجام می‌دهد بیان کنید و از دوست یا همسرتان بخواهید که این رفتار را کنار بگذارد. بسیاری از مواقع کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان از پیامدهای کاری که می‌کنند آگاه نیستند. به همین خاطر صحبت‌کردن با آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

اگر احساس می‌کنید که صحبت‌کردن نمی‌تواند به بهبود رابطه شما کمک کند شاید وقت آن رسیده که برای ادامه رابطه‌تان تصمیم جدی‌تری بگیرید. به‌خاطر داشته باشید که پایان‌دادن به روابط سمی و ناراحت‌کننده یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌بایست برای حفظ سلامت روان خود انجام بدهید. به همین خاطر بهتر است زمانی را با خودتان خلوت کنید و به این موضوع فکر کنید که چطور می‌توانید رابطه خود با شخصی که شما را تحقیر می‌کند را مدیریت کنید. برخی دیگر اقداماتی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید؛ شامل موارد زیر می‌شود.

  • سعی کنید این افراد را درک کنید
  • مقابله به مثل نکنید
  • انعطاف پذیر باشید
  • خودتان را ثابت کرده و قاطع باشید
  • از چالش ها فرصت بسازید
  • سکوت نکنید
  • با شخصیت این افراد بیشتر آشنا شوید

پیشنهاد می شود که حتما روی مهارت های روابط اجتماعی خود کار کنید.

تحقیر دیگران و اهمیت مشاوره

یکی از راهکارهایی که در پایان‌دادن به تحقیر می‌تواند بسیار مفید باشد کمک‌گرفتن از یک مشاور است. بسیاری از مواقع شما نمی‌توانید ارتباطتان با کسی که تحقیرتان می‌کند را کنار بگذارید. برای مثال ما نمی‌توانیم والدین یا خواهر و برادرمان را عوض کنیم. در چنین شرایطی مشاورین با بررسی شرایط و مشکلات رابطه به شما کمک می‌کنند تا جلوی آسیب‌های رابطه‌تان را بگیرید. بسیاری از مواقع تحقیر کردن دیگران به این خاطر است که ما راه‌های صحیح ارتباط برقرار کردن و بیان منظورمان را بلد نیستیم. یا شاید افکار اشتباهی داریم مثل اینکه تصور می‌کنیم همه باید شبیه ما فکر و رفتار کنند. در این موقعیت‌ها روان‌شناس به شما کمک خواهد کرد تا این ضعف‌ها را برطرف کنید.

سخن پایانی

تحقیر دیگران همواره از موضوعاتی بوده است که مورد ملامت قرار گرفته و بدشمرده می‌شود. اما گاهی افراد خودشان بدون اینکه مطلع باشند؛ اینکار را انجام می‌دهند. اینکار پیامدهای فردی و اجتماعی داشته و افراد را دچار مشکلات مختلفی می‌کند. از این رو اگر شاهد بروز این رفتار در دیگران به صورت مکرر بودید؛ حتما به چنین فردی کمک کرده و او را برای درمان تشویق نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور با کسی که دائماً مرا تحقیر می‌کند برخورد کنم؟

اولین و بهترین راه این است که با طرف مقابل صحبت کنید و او را در جریان احساسات خود بگذارید. اما اگر این راهکار به شما کمک نکرد کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند مفید باشد. در غیر این صورت بهتر است کمی جدی‌تر راجع به ادامه رابطه خود فکر کنید.

تحقیر شدن دائم در یک رابطه چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

آسیب‌دیدن رابطه، ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس و درگیری با بیماری‌های روحی از جمله مشکلاتی هستند که در اثر تحقیر شدن دائمی به وجود می‌آیند.

 

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

حرص و طمع یکی از ویژگی های رفتاری افرادی است که به خواسته های خود قانع نیستند. و برای مال بیشتر حتی به دیگران آسیب نیز وارد می‌کنند. افرادی که برای دریافت خواسته های بیشتر رفتارهایی مانند تقلب، آسیب به دیگران و … انجام می‌دهند؛ افراد حریص شناخته می‌شوند. احتمالا در اطراف خود افرادی را می‌شناسید که برای رسیدن به وضعیت مالی بیشتر حتی از جان خودشان می‌گذرند و خود را به خطر می‌اندازند. اینکه خاصیت انسان ها تلاش برای پیشرفت است کاملا صحیح می‌باشد؛ اما به چه قیمتی؟ اینکه جان خود را به خطر بی‌اندازید و دیگران را از خود دور کنید ارزش دارد؟ در این مقاله راجع به حرص و طمع توضیحات داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه حرص‌و طمع می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  این همه حرص و طمع برای چیست

حرص و طمع چیست؟

 

به نظر شما آدم طمع کار کیست؟ افرادی که برای کسب دارایی بیشتر تلاش می‌کنند؟ یا افرادی که از دیگران برای ترقی خود کمک می‌کنند؟ آدمیزاد برای پیشرفت خود تمام تلاشش را می‌کند, اما گاهی اوقات انسان ها با آسیب به دیگران سعی دارند تا پیشرفت کنند. بنابراین منظور از حرص و طمع میل به چیزهای بیشتر چه مالی و چه غیر مالی است. به طور کلی روانشناسان به کشف طمع به عنوان یک انگیزه گرایشی پرداخته اند.

اما حرص و طمع ساختاری پیچیده دارد که در هر کشور از لحاظ فرهنگی متفاوت است. و ریشه تمامی قتل ها، سرقت ها، غارت ها، جنگ ها، جنایت ها و خشونت های خانوادگی در طمع است. حتی در روابط نیز افراد از حرص استفاده می‌کنند که در خانم ها بسیار بیشتر است. انتظارات در رابطه به قدری افزایش پیدا کرده است که عدم پاسخ به آنها باعث سرزنش و ناتوانی خود خواهد شد. در این مقاله سعی در توضیح نشانه ها و علت و راهکارهای جلوگیری از آن کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ضرب المثل در مورد حرص و طمع

 

سلام گرگ بی طمع نیست.
طمعش از کرم مرتضی علی (ع) بیشتر است.
طمع سه حرف دارد و هر سه تو خالی است.
طمع را نباید چندان کنی/ تا صاحب کرم را پشیمان کنی.

گر با خردی تو حرص را بنده مشو       در پای طمع خوار و سرافکنده مشو
چون آتش تیز باش و چون آب روان     چون خاک بهر باد پراکنده مشو

نشانه های حرص و طمع

افرادی که در زمینه های مختلف زندگی، با حرص و طمع پیش می‌روند؛ میل سیری ناپذیر به کسب چیزهای بیشتر دارند. افراد برای چیزهای ارزشمندی مانند کالا، پول، عشق، دوستان و … طمع می‌کنند. در این بخش مقاله راجع به نشانه های حرص و طمع توضیح داده ایم.

هرچه بیشتر، بهتر

یکی از نشانه های حرص و طمع، کسب چیزهای مادی و غیر مادی بیشتر از آنچه مورد نیازش است، می‌باشد. افرادی که طمع کار هستند به داشته های خود به هیچ وجه قانع نیستند؛ حتی اگر این دارایی بسیار زیاد باشد. بنابراین هرچه بیشتر داشته باشند، بهتر است. حتی اگر نیازی به بیشتر نداشته باشند.

احساس نارضایتی

افراد با حرص و طمع معمولا از چیزی راضی نیستند. آنها همیشه احساس نارضایتی دارند و از داشته های خود ممنون نیستند. فرد طمع کار هرگز خدا را برای دارایی هایش عبادت نمی‌کند.

آسیب به دیگران

معمولا افراد با حرص و طمع آسیب به دیگران را برای کسب بیشتر ایراد نمی‌دانند. برای این افراد مهم نیست که با کار و رفتارهایش به کسی آسیب می‌زند؛ همین که خودش پیشرفت کند کافیست!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش زندگی افراد موفقیت کلیک کنید.

تقلب در بازی

کسانی که حرص و طمع دارند، همیشه در بازی ها تقلب می‌کنند؛ برای اینکه برنده باشند. این افراد هرگز توان شکست ندارند؛ زیرا میل به کسب بیشتر و پیشرفت مانع از آسایش و انسانیت او می‌شود.

استفاده از دیگران برای پیشرفت

افرادی که ویژگی های حرص و طمع را دارند، دیگران را پله های ترقی خود می‌بینند. با افرادی که برای آنها سودی دارند ارتباط می‌گیرند تا به خواسته های خود دست یابند. این افراد هرگز میل به کسب بیشتر را از دست نخواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با افراد حسود کلیک کنید.

پیامدهای حرص و طمع

کسانی که با حرص و طمع در حال زیستن هستند، دوستان و اطرافیان زیادی ندارند. زیرا با ضررهای پی در پی به اطرافیان برای پیشرفت خود؛ آنها را از خود رانده اند. افراد طمع کار در اجتماع جایگاهی ندارد  و همیشه ذلیل و خوار شمرده می‌شود. این افراد معمولا به دروغ، نیرنگ، فریب، غیبت و تجسس نیز می‌پردازند. افراد طمع کار مورد بی اعتمادی قرار می‌گیرند. و از لحاظ دینی، خداوند طمع کاران را دوست ندارد.

اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که اگر کسی برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود تلاشی نکند، هرگز پیشرفت نخواهد کرد. اما این پیشرفت نباید به حرص و طمع تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برتری طلبی کلیک کنید.

راهکارهای جلوگیری از حرص و طمع

 

زمانی که فرد عاقل از حرص و طمع خود اطلاع داشته باشند؛ به دنبال راه چاره می‌گردد. جلوگیری از طمع کار ساده ای نیست. اما راهکارهایی برای آن وجود دارد که در این بخش مقاله به آن پرداخته ایم.

ساده زیستی را تجربه کنید

افرادی که با حرص و طمع زندگی کرده اند، چیزی از ساده زیستی نمی‌دانند. اما باید برای رفع چنین مشکلی حتما ساده زیستی را تجربه کنند. تا آرامش و حال خوب نگرانی را تجربه کنند. البته که این روش باید طی درمان های متفاوت با روانشناس پدید بیاید.

فلسفه وجودی هر پدیده ای را بشناسیم

یکی از راه های رهایی از حرص و طمع، شناخت فلسفه وجودی هر پدیده ای است. مسکن، خوراک، پوشاک و … را شناسایی کنید. زمانی که به فلسفه وجودی این پدیده ها پی بردید، به آرامش بیشتری خواهید رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت در زندگی کلیک کنید.

بررسی عوارض و پیامدهای حرص و طمع

یکی از راهکارهای جلوگیری از حرص و طمع، بررسی عوارض و پیامدهای این رفتار است. اگر با عواقب و پیامدهای حرص و طمع آشنا شوید؛ به مرور رفتارهای خود را کاهش می‌دهند. و آرامش روان خود را تضمین می‌کنند.

از روانشناس و درمانگر کمک بگیرید

برای جلوگیری از حرص و طمع، حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با بررسی ریشه پدیدآیی این رفتارها، به خوبی راهکارهای مناسب به شما ارائه می‌دهند. و در نهایت شما را از بند طمع کاری نجات می‌دهند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

کلام آخر

حرص و طمع همیشه زندگی افراد را مختل می‌کند. برای زندگی بهتر تلاش کنید تا پیشرفت کنید، چرا طمع؟ با طمع نه تنها به دیگران، بلکه به خودتان نیز لطمه می‌زنید. افرادی که زندگی های هدفمند و با برنامه ریزی دارند؛ قدردان داشته هایشان هستند. اما کسانی که میل به طمع دارند، هرگز پیشرفت چشم گیری و باب میلی نخواهند داشت.

برای کمک به خود و رهایی از بند طمع حتما از روانشناس و مشاورین راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حرص‌و طمع می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

فضولی در زندگی دیگران باعث می‌شود که از زندگی خود غافل شوید. اغلب کسانی که در پی فضولی هستند، زندگی خوبی ندارند. از مشکلات خود غافل می‌شوند. و به دنبال نقص در زندگی دیگران هستند. بنابراین با چالش های زیادی در زندگی روبرو هستند. این افراد دخالت در زندگی دیگران را به حل مسائل زندگی خود ترجیح می‌دهند.

پس اگر تمام انرژی خود را صرف تلاش و کوشش برای زندگی خود کنیم، و دست از فضولی در زندگی دیگران بر داریم؛ زندگی موفق تری خواهیم داشت. بنابراین به جای دخالت در مسائل دیگران، برای بهبود و رفع چالش های خود تلاش کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فضولی در زندگی دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  فضولی در زندگی دیگران

فضولی در زندگی دیگران

احتمالا در اطراف خود با کسانی مواجه شده اید که فضولی در زندگی دیگران به نوعی شغل اصلی آنهاست. تنها دغدغه این افراد، دخالت و فضولی در زندگی دیگران است. دوری از این افراد را در اولویت قرار دهید!

دلایل زیادی در انجام فضولی در زندگی دیگران وجود دارد. که شامل اعتماد به نفس پایین، تربیت اشتباه، حسادت و عدم هدفمندی می‌شود. در برخورد با اشخاص فضول حتما باید دقت کنید. زندگی خود را به طور کامل شرح ندهید و با تمام سعی، از این افراد دوری کنید. برای اطلاع از نحوه رفتار با افراد نزدیک اما فضول حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

علت فضولی در زندگی دیگران

فضولی در زندگی دیگران به دلایل مختلفی پدید می‌آید. معمولا اغلب افراد با همسایه ها، فامیل، همکار و … رابطه صمیمانه ای دارند. که این روابط باعث فضولی بیشتر می‌شود. در این بخش مقاله راجع به برخی علل فضولی‌در زندگی دیگران توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دخالت و کنجکاوی دیگران کلیک کنید.

تربیت اشتباه

در برخی خانواده ها تمامی اعضا برای فضولی در زندگی دیگران نقش دارند. در واقع خانواده و والدین زمانی که دائم در حال فضولی باشند، کودک و فرزندان نیز به راحتی این رفتار را آموزش می‌بینند. حتی چون از جانب والدین این رفتار صورت گرفته، هرگز آن را اشتباه تلقی نمی‌کنند.

حسادت | فضولی در زندگی دیگران

یکی از دلایل فضولی در زندگی دیگران، حسادت است. برخی افراد با مشاهده پیشرفت و ترقی دیگران حسادت می‌کنند. و به دلیل همین حسادت و عدم تلاش در زندگی خود، درباره افراد موفق شایعه پراکنی می‌کنند. در نهایت سعی در خراب کردن زندگی شما دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناسایی و برخورد با افراد حسود کلیک کنید.

نبود هدف

عدم هدفمندی یکی از دلایل فضولی در زندگی دیگران است. در صورتی که یک فرد هیچ هدفی در زندگی خود نداشته باشد، با فضولی در زندگی دیگران و بررسی اطرافیان سعی در جستجوی راه خوشبختی دارند.

اعتماد به نفس پایین

از دیگر دلایل فضولی در زندگی دیگران، اعتماد به نفس پایین آنهاست. کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند با فضولی و دخالت در زندگی شما در حال جستجو برای دریافت حس بهتر هستند. در این شرایط افراد با اعتماد به نفس پایین حس بهتری دریافت می‌کنند. و زمانی که متوجه مشکل و اشتباه شما شوند، احساس بهتری مبنی بر این دارند که زندگی خودشان بد هم نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عزت نفس پایین کلیک کنید.

حتما برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نحوه برخورد با فضولی در زندگی دیگران

 

در برخورد با فضولی در زندگی دیگران باید قاطع باشید. برخورد معقولانه با کسانی که در زندگی دیگران فضولی می‌کنند، جهت آرامش در زندگی خود؛ الزامیست. در این بخش مقاله نحوه رفتار با این اشخاص را توضیح داده ایم.

حد و مرز با این افراد را مشخص کنید

اولین قدم برای برخورد با فضولی در زندگی دیگران، تعیین حد و مرز مشخص است. اگر قصد جلوگیری از فضولی در زندگی خود را دارید، شما نیز نباید این رفتار را انجام دهید. حد و مرز ها را با رفتار خود مشخص کنید. اما اگر سوال دیگران در رابطه با فضولی شما تمامی نداشت؛ جواب های کوتاه و محدود بدهید.

دلیل سوال هایشان را بپرسید | فضولی در زندگی دیگران

اگر قصد عدم پاسخگویی به فضولی در زندگی دیگران را دارید، در پاسخ به سوالات این افراد شما نیز سوال بپرسید. مثلا بگویید “چطور مگه؟”، “چیزی شده مگه؟” و از این قبیل سوال ها بپرسید. در این شرایط اگر شخص مقابل جوابی نداد، شما نیز به سوال او پاسخ ندهید.

رفتار محترمانه داشته باشید

یکی از روش های برخورد با فضولی در زندگی دیگران، رفتار محترمانه است. اگر در پاسخ به سوالات این افراد حساسیت و واکنش نشان دهید، کنجکاوی آنها افرایش می‌یابد. در کمال ادب به آنها بگویید که سوال شما خصوصی است و علاقه ای به پاسخ ندارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

ارتباطتان را کاهش دهید

اگر واقعا فضولی در زندگی دیگران باعث آزار و اذیت شما شده است؛ ارتباط خود را با این افراد کم کنید. با اشخاص فضول تماس نگیرید و ارتباط خود را بکاهید. حتی اگر بسیار از فاصله شما گله مند بود، اجازه ورود دوباره ندهید. زیرا بخشش دوباره باعث فضولی دوباره در زندگی شما می‌شود.

پاسخ های سر بالا بدهید | فضولی در زندگی دیگران

یکی از راهکارهای برای برخور با فضولی در زندگی دیگران، پاسخ سر بالا است. اگر توانایی جلوگیری از سوال های این افراد را ندارید؛ در پاسخ به آنها مختصر و مفید عمل کنید. در واقع با جواب های بی معنی و کوتاه، شخص از ادامه صحبت باز می‌ماند. پیشنهاد می دهیم که پیش از این که وارد این تله بیافتید خودتان برای باز کردن سر صحبت اقدام کنید.

به سوالات این افراد پاسخ ندهید

از بهترین روش های رفتاری با فضولی در زندگی دیگران، عدم پاسخ به سوالات است. با بی جواب گذاشتن سوالات دیگران، از پرسش دوباره سوال آنها مانع می‌شوید. مهارت “نه گفتن” را افزایش دهید. تا مجبور به گزارش زندگی خصوصی خود نشوید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت نه گفتن کلیک کنید.

از روانشناس کمک بگیرید

برخورد با کسانی که دائم در حال فضولی در زندگی دیگران هستند کار ساده ای نیست. بنابراین اگر در اطراف خود با اشخاص فضول در ارتباط هستید و چاره ای جز برقراری ارتباط با آنها ندارید، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به فضولی در زندگی دیگران اطلاعات کسب کردید؛ در برخورد با کسانی که دائم در حال فضولی زندگی دیگران هستند باید قاطع عمل کنید. هیچ کسی علاقه ندارد که دیگران زیر و بم زندگی او را بدانند. بنابراین با کمک روانشناس می‌توانید نحوه برخورد با این افراد را مطلع شوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فضولی در زندگی دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

ترس از قضاوت دیگران می‌تواند در تمامی افراد وجود داشته باشد؛ چراکه انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که تا حد زیادی از دیگران نیز تاثیر می‌گیرند و به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهند. اما در برخی از افراد ترس از قضاوت شدن با شدت بیشتری دیده می‌شود به طوری که آن‌ها دائما با این افکار دسته و پنجه نرم می‌کنند که دیگران در موردشان چه فکری می‌کنند. در صورتی که این افکار ادامه‌دار باشد، می‌تواند آسیب‌های جدی را به شخص وارد کند و مانع از پیشرفت فردی او شود. در ادامه با دلایل ترس از قضاوت شدن و راهکارهایی برای مقابله با آن آشنا می‌شویم. برای از بین بردن این ترس می‌توانید از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از قضاوت دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  ترس از قضاوت دیگران ناشی از چیست؟

ترس از قضاوت دیگران

از جمله نگرانی‌هایی که ممکن است برای دسته‌ای از افراد وجود داشته باشد، ترس از قضاوت شدن است. به طوری که برخی از افراد برای اینکه مورد قضاوت دیگران قرار نگیرند، سعی می‌کنند در جمع‌های دوستانه، خانوادگی و یا جلسات کاری صحبت نکنند و نظری ندهند. برای اطلاع از راه های مدیریت بازخوردهای منفی کلیک نمایید.

ترس‌ازقضاوت ممکن است باعث شود زمانی که فرد در جمعی مخالف است، مخالفت خود را پنهان کرده و بر خلاف نظر و میل باطنی خود صحبت‌های دیگران را تایید کند. 

در واقع منشاء ترس‌ازقضاوت شدن این است که بسیاری از انسان‌ها تمایل دارند همه افراد و اطرافیانش او را دوست داشته باشند. اما بدیهی است که چنین چیزی همیشه ممکن نیست و افراد همواره نمی‌توانند همه اطرافیان خود را راضی نگه دارند؛ به همین دلیل در برخی از موارد سعی می‌کنند برای اینکه توسط دیگران مورد قضاوت قرار نگیرند، خود واقعی‌شان را مخفی کنند. 

قضاوت به هر گونه افکار نسبت به دیگران گفته می‌شود. هر شخصی متناسب با باورهای ذهنی خود دیگری را قضاوت می‌کند و برای این کار نیز به کاستی‌ها و توانمندی‌های طرف مقابل توجهی ندارد. بنابراین شما هر چقدر هم که قوی عمل کنید بازهم ممکن است مورد قضاوت قرار بگیرید و ترس‌ازقضاوت دیگران تنها می‌تواند مانعی برای رسیدن به موفقیت برای شما باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله مهارت های ارتباطی را بخوانید.

راهکارهای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

 

ترس‌ازقضاوت دیگران از جمله افکار و باورهای محدودکننده ذهنی است. در واقع زمانی ترس از قضاوت شدن در یک شخص ایجاد می‌شود که او احساس کند بر اساس استانداردهای فرد دیگری مورد قبول واقع نمی‌شود. برای پاسخ به سوال چگونه زود قضاوت نکنیم کلیک نمایید.

نیاز به تائید دیگران و در نتیجه ترس‌ازقضاوت شدن، نشان دهنده اعتماد به نفس بسیار پایین است. اینکه فردی بخواهد دائما تلاش کند که دیگران او را تایید کنند تبدیل به یک احساس عذاب‌آور می‌گردد. 

ترس‌های زیادی در وجود انسان است که با ابعاد شخصیتی او در ارتباط می‌باشد. علم روانشناسی برای از بین بردن ترس‌های مختلف از جمله ترس از قضاوت شدن، پیدا کردن ریشه و عامل ایجادکننده هیجانات و احساسات را پیشنهاد می‌کند.

ترس از قضاوت شدن جزو افکار مخربی است که باید از بین برود؛ چراکه فرد از را لذت بردن از زندگی باز می‌دارد و روابط او را با دیگر انسان‌ها دچار مشکل می‌کند. اگر می‌خواهید ترس از قضاوت دیگران را در وجود خود ریشه‌‌کن کنید، از راهکارهای موثری که در ادامه ارائه کرده‌ایم، استفاده نمایید.

1. شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت خود

زمانی که یک فرد از نقاط ضعف و نقاط قوت خود، شناخت درستی داشته باشد؛ دیگر نیازمند تایید دیگران نخواهد بود و بازخوردهای منفی آن‌ها تاثیری در نگرش او نسبت به خودش نخواهد داشت.

بنابراین برای از بین بردن ترس از قضاوت دیگران، تلاش کنید تا به خودآگاهی برسید و توانمندی‌ها و کاستی‌های خود را بشناسید تا تحت تاثیر قضاوت دیگران قرار نگیرید و کنترل زندگی‌تان در دست خودتان باشد. 

2. قرار دادن خود در اولویت

ترس از قضاوت دیگران یعنی اینکه برای شما نظر و قضاوت دیگران از نظر خودتان مهم‌تر است و در واقع با این ترس به دیگران اجازه خواهید داد که نگرش و افکار شما را نسبت به خودتان تغییر دهند.

توجه به نظر دیگران و قضاوتی که آن‌ها در مورد شما می‌کنند؛ به این معنی است که دیگران را در الویت قرار داده‌اید. اما فراموش نکنید که شما بیش از هر شخص دیگری خودتان را می‌شناسید و بر توانایی‌ها و مهارت‌هایتان واقف هستید و هیچ شخصی بالاتر از شما نمی‌تواند در مورد خودتان نظر دهد. 

3- مسئول نبودن در کنترل افکار دیگران

همواره در نظر داشته باشید هر کس مسئول افکار خودش است و مسئولیتی در قبال افکار دیگران ندارد. بنابراین زمانی که دچار ترس از قضاوت دیگران شدید فقط کافی است به یاد آورید که شما تنها مسئول افکار و رفتارهای خودتان می‌باشید و نمی‌توانید افکار قضاوت کننده دیگران را کنترل کنید. 

4. زندگی کردن در لحظه

بسیاری از افراد به جای اینکه در لحظه زندگی کنند، دائما در افکار خود غرق هستند. اینکه دیگران چه فکری در مورد او می‌کنند و یا قضاوت آن‌ها چه تاثیری در زندگی‌شان خواهد داشت. 

ترس از قضاوت شدن تنها افکار آسیب‌زننده‌ای است که انسان را از زندگی کردن در حال و لذت بردن، غافل می‌کند. بنابراین برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران بهتر است سعی کنید تمام حواس خود را به کار گیرید و در لحظه زندگی کنید. برای اینکار حتی می‌توانید با یک روانشناس مشورت کنید و تمرین‌های ذهن آگاهی را انجام دهید.

5.غلبه بر ترس از قضاوت با افزایش اعتماد به نفس

ترس از قضاوت دیگران تا حدود زیادی وابسته به اعتماد به نفس پایین است که فرد همواره به دنبال نظر دیگران در مورد خودش می‌باشد. سعی کنید برای غلبه بر این ترس، اهداف خود را در زندگی تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش نمایید. بهتر است در این مسیر همواره رو به جلو باشید و به هیچ وجه به نظرات دیگران توجه نکنید. 

افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌ها در زندگی می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفش شما شود. بهتر است همواره در زندگی خود به موارد مثبت فکر کنید تا اتفاقات خوب را برای خود رقم بزنید. همواره به یاد داشته باشید که قضاوت دیگران تا وقتی که شما اجازه ندهید، تاثیری در موفقیت و آینده شما نخواهد داشت. 

6. احتمال وجود برخی از اختلالات روان‌شناختی 

در برخی موارد نیز علت ترس از قضاوت دیگران، نشان دهنده یک اختلال روان شناختی است؛ به عنوان مثال ممکن است فرد مبتلا به اختلال فوبیای اجتماعی باشد. 

اختلال فوبیای اجتماعی سبب می‌شود که فرد در جمع‌های مختلف، عملکرد مناسبی را از خود نشان ندهد و دلیل آن نیز ترس از قضاوت شدن و رد شدن از سوی دیگران است. 

در صورتی که با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله از سایت ذهن نو، نمی‌توانید بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنید؛ توصیه می‌شود برای بررسی‌های دقیق‌تر حتما به یک روانشناس مراجعه کنید. چنانچه امکان مراجعه حضوری به مشاور برای شما وجود ندارد، می‌توانید از مشاوره تلفنی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو استفاده کنید. 

7-دیگران جزئیات زندگی شما را نمی‌دانند

معمولا افراد مسائل سطحی و ظاهری زندگی دیگران را قضاوت می‌کنند. اما از جزئیات چیزی نمی‌دانند. در واقع اگر همه چیز را می‌دانستند؛ اصلا قضاوت نکرده و یا قضاوت درست تری داشتند. از این رو زمانی که در معرض قضاوت دیگران قرار گرفتید؛ به این فکر کنید که آنها چیزی از زندگی شما نمی‌دانند.

8-از مشاور کمک بگیرید

در مورد ترس از قضاوت دیگران، باید حتما از روانشناس کمک بگیرید. چرا که گاهی این ترس به قدری شدید می‌شود که زندگی افراد را مختل کرده و به آنها اجازه نمی‌دهد تا عملکرد درستی داشته باشند.

9-تمرکز کردن بر موضوعاتی که قابل کنترل هستند

در زندگی موضوعات زیادی وجود دارند که ما هیچگونه کنترلی بر آنها نداریم. برای مثال ما نمی‌توانیم به شکلی عمل کنیم؛ که هیچ کس ما را قضاوت نکند. همیشه افرادی هستند که به کار ما انتقاد داشته و ما را به این دلیل قضاوت می‌کنند. از این رو بهتر است به مسائلی فکر کنید که می‌توانید آنها را تغییر دهید.

علت بروز ترس از قضاوت دیگران

طبیعی است که همه ما ترس از قضاوت دیگران را داشته باشیم. در واقع هیچ کس دوست ندارد تا مورد انتقاد و قضاوت قرار گیرد. اما در عین حال نمی‌توان در مورد آن کاری هم انجام داد. چرا که گاهی خود ما نیز مرتکب چنین کاری می‌شویم. در بیشتر موارد این ترس از قضاوت دیگران از عدم اعتماد به نفس و امنیت درونی ما نشات می‌گیرد. زمانی که احساس کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم؛ از مورد قضاوت شدن ترسیده و سعی می‌کنیم تا مطابق با استانداردهای بقیه پیش رویم. شناسایی علت این موضوع می‌تواند در رفع آن نیز بسیار موثر باشد.

پیامدهای ترس از قضاوت دیگران

 

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ این احساس ترس از قضاوت دیگران می‌تواند مشکلات زیادی را هم برایمان ایجاد کند. افراد بعد از مدتی به این دلیل سلامت روان خود را از دست داده و به طور کلی منزوی می‌شوند. در واقع آنها ترجیح می‌دهند در جمع های مختلف حاضر نشوند؛ تا مورد قضاوت هم قرار نگیرند. اما باید بدانید که این اتفاق در هر شرایطی می‌افتد و باید برای آن خود را آماده کنید. برای جلوگیری از زندگی براساس حرف مردم کلیک کنید.

ترس از قضاوت دیگران یا ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

نکته مهمی که باید در این مورد در نظر داشته باشید؛ این است که ترس از قضاوت دیگران با ابتلا به اختلال اضطرابی ترس از حضور در اجتماع متفاوت است. ترس از قضاوت دیگران معمولا  یک احساس است که در برخی از شرایط بروز می‌کند. اما اختلالات اضطرابی کاملا مزمن بوده و در هر لحظه و هرجا همراه افراد هستند. اما ترس از قضاوت دیگران می‌تواند در حالت شدید تبدیل به اختلال اضطراب اجتماعی نیز بشود.

سخن پایانی

این نکته را فراموش نکنید که ترس از قضاوت دیگران ، ترسی کاملا طبیعی در وجود همه ماست که با شدت های مختلفی بروز می‌کند. هیچگاه نمی‌توان به طور کامل این ترس را از بین برد؛ اما می‌توان آن را کنترل کرده و واکنش درستی در مقابل آن از خود نشان داد. از این رو بهتر است افراد برای جلوگیری از پیشروی این ترس از روانشناس کمک گرفته و راهکارهای متناسب با آن را بیاموزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از قضاوت دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

آیا ترس از قضاوت شدن می‌تواند سبب شود افراد از صحبت کردن در جمع امتناع کنند؟

بله ، با اینکه در بسیاری از موارد صحبت نکردن در جمع دارای دلایلی همچون اضطراب و عدم خودشناسی است؛ اما گاهی ترس از قضاوت شدن نیز سبب می‌شود که فرد از صحبت کردن در جمع امتناع کند. 

آیا برای شناسایی ترس از قضاوت شدن، راهکارها و یا تست‌های روانشناسی وجود دارد؟

بله، روانشناسان برای تشخیص ترس از قضاوت شدن در افراد از برخی تست‌های روانشناسی استفاده می‌کنند تا به ویژگی‌های شخصیتی فرد پی ببرند.

 

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

علت زودرنجی در هر کس را می‌توان با بررسی شخصیت و محیط زندگی او پیدا کرد. افراد زودرنج در برابر اطرافیان خود و اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ می‌دهد، واکنش‌های افراطی از خود نشان می‌دهند و احساسات منفی شامل غم، خشم، استرس و اضطراب و … بر آن‌ها غلبه می‌کند. معمولا کسانی که زود رنج هستند، در روابط بین فردی خود با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند؛ چراکه به دلیل اعتماد به نفس پایین و داشتن نگرش منفی نسبت به اطرافیان‌شان، نمی‌توانند ارتباط سالمی با آن‌ها شکل دهند.

ترجیح این دسته از افراد این است که به دور از جمع و در تنهایی باشند تا گفتار و رفتار دیگران آن‌ها را آزار ندهد. در ادامه به نشانه‌های زودرنجی و راهکارهایی برای حل این مشکل می‌پردازیم. برای ریشه یابی و حل کامل این موضوع برای مشاوره فردی اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت زودرنجی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  علت زودرنجی و حساسیت بیش از حد چیست؟

تعریف زودرنجی و حساسیت

زودرنجی و یا حساسیت در روانشناسی با عنوان تحریک‌پذیری شناخته می‌شود. کسی که دچار مشکل زودرنجی است در اثر رویدادها و اتفاقات مختلف در زندگی، نمی‌تواند بر هیجانات منفی خود کنترل داشته باشد. زودرنجی ممکن است در اثر حساسیت نسبت به خود، حساسیت نسبت به دیگران و یا حساسیت نسبت به محیط ایجاد گردد. 

زودرنج بودن سبب می‌شود که فرد نسبت به دیگر افراد تحریک‌پذیرتر باشد و حساسیت بیش از حد، او را به فردی بدخلق و تند مزاج تبدیل کند. معمولا کسانی که زودرنج هستند، آستانه تحمل پایین‌تری دارند و نسبت به کوچک‌تربن رفتارهای سایرین نیز واکنش‌های تند، ناگهانی، ناخوشایند و تهاجمی از خود بروز می‌دهند. 

افراد زودرنج معمولا برای هر موردی دیگران را مقصر می‌دانند و سعی می‌کنند در پاسخ با رفتارشان آن‌ها را ناراحت کنند. کسی که دچار حساسیت و تحریک پذیری بالا است، زودرنجی را غیرقابل درمان می‌داند؛ چراکه ترشح هورمون‌های استرس‌زا در بدن او، باعث می‌شود که بر خلاف میلش و به صورت ناخودآگاه اقدام به واکنش‌های تهاجمی کند.

برای آشنایی بیشتر با راه های کنترل عصبانیت کلیک کنید.

علت زودرنجی و حساسیت شدید

زودرنجی و حساسیت شدید معمولا در کسیانی که دچار اختلال شخصیت، بیماری‌های روحی، وسواس فکری و رفتاری و … هستند، رایج می‌باشد. اما این موضوع به این معنا نیست که دیگر افراد سالم دچار زودرنجی و حساسیت شدید نمی‌شوند. از جمله علت‌های زودرنجی و حساسیت شدید در افراد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیوه تربیتی پدر و مادر
  • ترتیب و تعداد فرزندان
  • توجه بیش از حد خانواده به کودک
  • کم توجهی و نادیده گرفتن کودک 
  • محیط اجتماعی و محل رشد کودک 
  • و …

بنابراین شیوه تربیتی پدر و مادر تا حد زیادی می‌تواند در کاهش زودرنجی و حساسیت فرزندان نقش داشته باشد. والدین باید تلاش کنند فرزندان خود را به شیوه‌ای بزرگ کنند که آن‌ها واقع‌نگر بوده و آمادگی مواجهه با رویدادهای زندگی خود را داشته باشند. 

پیدا کردن علت با بررسی نشانه‌های زود رنجی

در ادامه می‌خواهیم نشانه‌های زودرنجی و حساسیت را ارائه کنیم. البته در نظر داشته باشید که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود برخی از این نشانه‌ها را تجربه کند ولی افراد زودرنج و حساس، بیشتر از دیگران و با شدت بیشتری این احساسات را تجربه می کنند.  برای ارتقای مهارت های خود حتما درباره راه های تشخیص انواع احساسات بخوانید.

نشانه‌های زودرنجی نسبت به خود

  • داشتن افکار و احساسات منفی
  • استرس و بی‌قراری با بر هم خوردن روال عادی زندگی
  • داشتن اضطراب و تنش دائمی
  • احساس پوچی در زمان رسیدن به خواسته‌ها
  • ترس از طردشدن از سوی اطرافیان
  • احساس نارضایتی از زندگی به دلیل مقایسه خود با دیگران

نشانه‌های زود رنجی نسبت به دیگران

  • توجه و اهمیت به نظر اطرافیان در مورد خود
  • ترک دیگران با رنجش از آن‌ها
  • راحت نبودن در روابط بین فردی و جمع‌های دوستانه
  • عدم پذیرش انتقادات
  • فکر به مورد قضاوت قرار گرفتن از سوی دیگران
  • جبهه گرفتن در مورد تغییرات
  • داشتن احساس ناامنی در فعالیت‌های گروهی
  • ترس از ترک شدن در رابطه عاطفی

نشانه های زودرنجی نسبت به محیط اطراف خود

  • احساس ناراحتی در در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا 
  • ناراحتی در برابر صدای بلند، روشنایی زیاد، رایحه‌های قوی و …
  • دارای احساسات منفی بیشتر از سایرین در زمان گوش دادن به اخبار 

چنانچه نشانه‌های زودرنجی و حساسیت شدید را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده کردید، بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به دیگر بیماری‌ها شامل افسردگی و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنید. 

راه های رفع علت و درمان حساسیت و زودرنجی

هر چه فرد بتواند مهارت تنظیم هیجانی و کنترل احساسات را به خوبی یاد بگیرد، به همان اندازه نیز می‌تواند حساسیت و زودرنجی خود را درمان کند. بهترین راهکارهای پیش روی افراد زودرنج و احساسی این است که برای یادگیری این مهارت‌ها به یک روانشناس مراجعه کنند تا علت این مشکل را دقیق ریشه‌یابی و حل کنند. 

با این حال در ادامه به برخی راهکارها اشاره کرده‌ایم که در درمان و رفع علت حساسیت و زودرنجی بسیار کار آمد است.

حتما درباره راه های کنترل احساسات و هیجانات بخوانید.

1. پی بردن به علت زودرنجی و منبع ناراحتی

در اولین قدم برای درمان و رفع علت زود رنجی ، فرد باید تلاش کند تا منبع ناراحتی و رنجش خود را پیدا کند. در واقع زمانی که دلیل ناراحتی مشخص شود، راحت‌تر می‌توان آن را از بین برد.

افراد زودرنج در ابتدا فکر می‌کنند که مشکلات پیچیده‌ای سبب ناراحتی آن‌ها شده است، اما با فکر کردن به دلیل ایجاد ناراحتی متوجه می‌شوند که مساله ساده بوده و به راحتی قادر به رفع آن هستند.

بنابراین به جای اینکه از دلایل ناراحتی خود فاصله بگیرید، سعی کنید به آن‌ها فکر کنید. با یک دید منطقی خواهید دریافت مسائل بی اهمیتی باعث ناراحتی شما گردیده است. 

2. افزایش اعتماد به نفس

با یک نگاه کلی، دلیل اصلی زودرنجی و حساسیت شدید، اعتماد به نفس پایین می‌باشد. در واقع افراد زودرنج احساس می‌کنند خودشان و شرایط زندگی‌شان از دیگران پایین‌تر است و به همین دلیل هر حرف و یا رفتار دیگران را به خود می‌گیرند و ناراحت می‌شوند. بنابراین کسانی که زود رنج هستند باید برای درمان این مشکل بر روی اعتماد به نفس خود کار کنند و با رسیدن به خودآگاهی، نقاط قوت خود را تقویت کنند.

3. رفع علت زودرنجی با مهربان و صادق بودن با خود

شما در صورتی قادر به کنترل و آرام کردن احساسات و هیجان‌های شدید خود می‌باشید که ضمن مهربان و صادق بودن با خودتان، مشکل زودرنجی را در خود بپزیرید. 

پس از اینکه کمی از ناراحتی خود فاصله گرفتید، سعی کنید حالا صادقانه و در کمال مهربانی با خودتان، مجدد همه چیز را مرور کنید. آیا موضوعی که به آن فکر می‌کنید، ارزش ناراحتی شما را دارد؟

4.وسعت دادن به دید خود

اگر شما جزو افراد زودرنج هستید و از دوستان و یا افراد خانواده خود رنجیده‌اید، بهتر است حتی اگر موضوع آزار دهنده باعث ناراحتی شما شده است، به این موضوع فکر کنید که عزیزان‌تان دوست ندارند شما از آن‌ها ناراحت باشید. 

پس اگر رنجیده‌اید، کمی فکر کنید و چیزهایی را به یاد آورید که دیگران را به افراد مهمی در زندگی‌تان تبدیل کرده است و به خاطر آن‌ها از خداوند سپاسگزار هستید. به عنوان مثال اگر از مادر و یا خواهر خود رنجیده‌اید، بهتر است با دید وسیع‌تری به موضوع نگاه کنید؛ چراکه وجود آن‌ها از هر چیزی باارزش‌تر می‌باشد.

5. رفع هلت زودرنجی با رهایی از انرژی‌های منفی

زودرنجی با معنی دیگری تحت عنوان تحریک‌پذیری بالا نیز عنوان می‌شود. افراد زودرنج بدون دلیل از هر چیزی ناراضی هستند و به همین دلیل واکنش‌های تهاجمی نسبت به دیگران دارند.

افراد زودرنج باید تلاش کنند در زمانی که احساسات منفی به آن‌ها حمله می‌کند، از آن فضا، شرایط و آدم‌هایی که باعث ناراحتی او شده‌اند، فاصله بگیرند و به کمک پیاده‌روی، دویدن، دوش گرفتن، فریاد زدن و … انرژی‌های منفی خود را تخلیه کنند.

6.رفع علت زودرنجی با فرار نکردن از جمع

آدم‌های احساساتی و زودرنج به دلیل اینکه تمامی حرف‌ها و رفتارهای دیگران را به خود می‌گیرند و ناراحت می‌شوند، ترجیح می‌‌دهند در تنهایی باشند تا از دست کسی ناراحت و رنجیده خاطر نگردند.

اما واقعیت این است که افراد زودرنج با منزوی شدن، تفکرات منفی خود را تقویت می‌کنند و هرگز قادر نخواهند بود مشکل‌شان را حل کنند. بنابراین بهتر است این افراد با بودن در جمع‌های دوستانه و خانوادگی با این چالش مواجه شوند و سعی کنند آن را برطرف کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت زودرنجی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالا متداول 

آیا فرار از جمع و نبودن با دیگران، می‌تواند به افراد زودرنج کمک کند تا حساسیت خود را کاهش دهند ؟

خیر، دور شدن از جمع و فرار از دیگران تنها تحریک‌پذیری فرد زودرنج را بیشتر می‌کند. واقعیت این است که این دسته از افراد باید در جمع‌ها حضور داشته باشند و سعی کنند با این چالش مواجه شده و با برخورداری از احساسات مثبت به حرف‌های دیگران نظر دهند.

  • newmiind newmiind
  • ۰
  • ۰

گاه می‌بینیم رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش برای بعضی از خانم‌ها تبدیل به دغدغه شده است. شاید احساس کنید همسرتان شما را تنها گذاشته و خانواده‌اش را ترجیح می‌دهد. گاهی اوقات نیز ممکن است نگران حرف‌هایی باشید که پشت سر شما زده می‌شود. به همین خاطر بسیاری از خانم‌ها دوست ندارند که همسرشان بدون آن‌ها به خانه پدر و مادرش سر بزند. اما واقعاً این خواسته ما تا چه حد درست است؟ آیا می‌توانیم از همسرمان بخواهیم در کنار خانواده‌اش نباشد؟ اگر این خواسته درست است چطور باید راجع به این موضوع با همسرمان صحبت کنیم؟

 آگاهی نداشتن از جواب این سؤالات بسیاری از مواقع باعث کینه و دلخوری یا حتی دعوا و اختلاف میان زوجین شده است. به همین خاطر در این مطلب راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد. بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که بهترین راهکار برای حل کردن مشکلاتی که با همسرتان دارید کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش

چرا از رفت و آمد همسرمان با خانواده اش ناراحت می‌شویم؟

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً چرا از این رفتار همسرتان ناراحت شده‌اید؟ آیا همسرتان کار بدی انجام داده است؟ آیا خود شما به پدر و مادرتان سر نمی‌زنید؟ با کمی فکرکردن متوجه این موضوع می‌شویم که خود موضوع سر زدن به خانواده نمی‌تواند دلیل ناراحتی ما باشد. بلکه احتمالاً دلایل دیگری برای ناراحتی ما وجود دارد. برای مثال ممکن است شما احساسات زیر را در درون خود پیدا کنید. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

ترس از آسیب دیدن رابطه

یکی از رایج‌ترین دلایل اینکه ما نمی‌خواهیم شوهر مان رابطه زیادی با خانواده اش داشته باشد این است که احساس می‌کنیم آن‌ها پشت سر ما حرف می‌زنند. طبیعتاً اینکه کسی پشت سر شما صحبت کند و شما هم برای دفاع کردن از خودتان حضور نداشته باشید موضوع کمی نیست. احتمالاً این شرایط شما را نگران خواهد کرد که همسرتان تحت‌تأثیر این صحبت‌ها قرار بگیرد.

اگر درگیر چنین مشکلی هستید بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که در جامعه به غیر از خانواده شوهرتان هرکس دیگری نیز ممکن است پشت سر شما صحبت کند. آیا احساس می‌کنید همسرتان همه این حرف‌ها را باور می‌کند؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است باید کمی جدی‌تر به رابطه خود فکر کنید. ارتباط میان شما و همسرتان باید به‌قدری محکم باشد که این حرف‌ها روی او تأثیری نداشته باشند. حتما مقاله جلوگیری از دخالت خانواده همسر را بخوانید.

احساس حسادت

معمولاً خانم‌ها دوست دارند نفر اول زندگی همسرشان باشند. این موضوع به‌خصوص زمانی تهدید می‌شود که همسر شما بودن در کنار خانواده اولش را به بودن در کنار شما ترجیح می‌دهد. در این شرایط احساس حسادت یا ناامیدی و ناکامی در زنان شکل می‌گیرد و حتی نسبت به رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش به طور طبیعی حساس می‌شوید. چرا که خانم احساس می‌کند ارزشی برای همسرش ندارند و همین موضوع دلیلی برای ناراحتی او از رفت و آمد شوهر به خانه پدری می‌شود.

وابستگی بیش از حد

یکی از دلایل اینکه همسر شما بیش از حد به خانه پدری می‌رود وابستگی او به این خانواده است. این همان دلیلی است که باعث نارضایتی بسیاری از خانم‌ها می‌شود. بعضی از آقایان برخلاف اینکه ازدواج می‌کنند و زندگی مستقلی تشکیل می‌دهند بازهم به خانواده خود وابسته هستند. این موضوع باعث می‌شود خانم‌ها احساس کنند همسرشان آن‌گونه که باید پناه زندگی آن‌ها نیست و همین موضوع می‌تواند دلیلی برای ناراحتی آن‌ها باشد. در این شرایط احتمالا جر و بحث های زیادی پیش آمده است، بهتر است برای رفع دعواهای خانوادگی هر چه زودتر اقدام کنید.

راهکارهایی برای رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش

با همسرتان صحبت کنید

وقتی دلیل ناراحتی از رفت و آمد شوهر تان به تنهایی با خانواده اش را پیدا کردید بهتر است راجع به این موضوع با او صحبت کنید. احساسات خود را صادقانه با همسرتان در میان بگذارید؛ از او بخواهید برای پیداکردن راه‌حل به شما کمک کند. بااین‌حال دقت داشته باشید که صحبت‌های شما نباید به‌گونه‌ای باشد که همسرتان احساس کند شما در مقابل خانواده او جبهه گرفته‌اید. در این صورت احتمالاً گفت‌وگوی شما به نتیجه نخواهد رسید. برای اینکه گفت‌وگوی موفقی داشته باشید بهتر است در ابتدای موضوع کمی با همسرتان همدلی داشته باشید. برای مثال به او بگویید که درک می‌کنید خانواده‌اش را دوست دارد و دلش می‌خواهد مرتب آن‌ها را ببیند.

کیفیت رابطه‌تان را بهتر کنید

همان‌طور که گفتیم یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی بسیاری از خانم‌ها می‌شود این است که همسرشان تحت‌تأثیر صحبت‌های خانواده قرار بگیرد. یا شاید بودن با خانواده اول خود را به بودن در کنار آن‌ها ترجیح بدهد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است کیفیت رابطه خود با همسرتان را بهبود ببخشید. برای این کار با خودتان به این موضوع فکر کنید که چه مشکلاتی در رابطه میان شما و همسرتان وجود دارد؟ سعی کنید این اختلافات را برطرف کنید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس این کار برنمی‌آیید بهتر است از یک مشاور خانواده برای حل مشکلات کمک بگیرید.

دیدگاه‌تان را تغییر بدهید

گاهی اوقات تنها کاری که لازم است انجام بدهید این است که با یک دید متفاوت‌تر به قضیه نگاه کنید. به‌خاطر داشته باشید که خانواده همسرتان شامل پدر و مادر او هستند و قرار نیست پس از ازدواج شوهر تان آن‌ها را فراموش کند. به همین خاطر یکی از اولین و مهم‌ترین راهکارهایی که در این شرایط می‌توانید از آن استفاده کنید این است که حساسیت خود را نسبت به این قضیه کمتر کنید. این موضوع می‌تواند آرامش را به خود شما برگرداند. باور داشته باشید که با آرام‌تر شدن شما فضای زندگی‌تان نیز آرام‌تر خواهد شد.

کمک مشاور درباره رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش

رفت و آمد بیش از حد همسر به خانه پدری می‌تواند مشکلاتی را در زندگی شما به همراه داشته باشد. برای مثال بسیاری از خانم‌ها وقتی از این موضوع خسته می‌شوند و دلخوری خود را مطرح می‌کنند، تازه  مشکلات بزرگ‌تری شروع می‌شود. آقایان این موضوع را بی‌احترامی به خانواده خود در نظر می‌گیرند و همین مسئله باعث شروع یک اختلاف جدی می‌شود.

از سوی دیگر خانم‌هایی که راجع به شرایط صحبت نمی‌کنند نیز مشکلات دیگری دارند. ساده‌ترین مشکل این است که آن‌ها از زندگی مشترک خود احساس رضایت نمی‌کنند و این موضوع قطعاً تأثیر خود را روی زندگی‌شان خواهد گذاشت. اگر شما نیز در هر یک از این شرایط قرار گرفته‌اید بهتر است از یک مشاور برای تغییر شرایط کمک بگیرید. مشاورین خانواده باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند به شما برای تغییر شرایط کمک کنند. در چنین شرایطی کمک‌گرفتن از دیگران به این خاطر که کمک‌های آن‌ها معمولاً جانب‌دارانه است یا با توجه به اینکه آن‌ها تخصص لازم برای مشورت دادن به شما ندارند می‌تواند به جای کمک، به خانواده‌تان آسیب بزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور همسرم را راضی کنم که بدون من به خانه پدرش نرود؟

اگر دلیل خاصی برای این تصمیم‌تان دارید بهتر است در یک فضای دوستانه با همسرتان صحبت کنید و او را در جریان احساس خود بگذارید. اما در شرایط کلی به‌خاطر داشته باشید که پدر و مادر همسرتان خانواده او هستند و دلیلی ندارد که او به آن‌ها سر نزند.

  • newmiind newmiind