newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

  • ۰
  • ۰

خواص سیاه دانه به قدری زیاد است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سر درد استفاده می‌شود. سیاه دانه با وجود اندازه کوچکی که دارد، دارای فواید بالقوه‌ای برای سلامتی می‌باشد. جدا از اینکه به عنوان یک طعم دهنده در غذاها استفاده می‌شود، می‌تواند برای بسیاری از مصارف دیگر در برنامه غذایی روزانه شما قرار گیرد.

تحقیقات نشان داده که سیاه دانه فواید سلامتی متعددی دارد و ممکن است برای بیماری هایی از جمله: التهاب، آسم، کلسترول بالا، دیابت و … کمک کننده باشد. هم روغن و هم دانه های سیاه دانه قابل استفاده می‌باشد. در این مقاله سعی کرده‌ایم به بارزترین خواص سیاه دانه و نحوه مصرف آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص سیاه دانه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه چیست؟

 

خواص سیاه دانه در دسته های مختلفی قرار دارد. به گفته رسول اکرم، درمان تمامی بیماری ها به جز مرگ در سیاه دانه وجود دارد. این گیاه در مقادیر مختلفی برای بیماری ها استفاده می‌شود. بیماری هایی مانند سر درد، آسم، تب و … به کمک سیاه دانه بهبود می‌یابند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف افراطی هر چیزی مانند سیاه دانه، باعث بروز مشکلات زیادی در افراد که به بیماری های مانند اختلالات خونریزی، قند خون، فشار خون پایین و … می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سیاه دانه چیست و چه خواصی دارد؟

همانطور که گفته شد، خواص سیاه دانه در دسته های مختلفی قرار دارد. اما قبل از اینکه با خواص آشنا شوید؛ باید خود سیاه دانه را بشناسید. سیاه دانه نام رایج دانه های گیاه سیاه دانه است که به نام های سیاه دانه، زیره سیاه، گل رازیانه و گشنیز رومی شناخته می‌شود. از زمان های قدیم مردم از این دانه ها و روغن آن علاوه بر مصارف خوراکی برای درمان بیماری ها استفاده می‌کردند. دانه های سیاه دانه به عنوان مسکن، ضد اسپاسم، ضد التهاب، و ضد فشار خون مصرف می‌شوند. این گیاه سرشار از اسید های چرب ضروری، ویتامین b، فیبر، کاروتن، آهن و … می باشد. در ادامه جدول غذایی سیاه دانه را در هر 100 گرم مشاهده می‌کنید.

انرژی 345 کیلوکالری
کربوهیدرات 52.00 گرم
پروتئین 16.67 گرم
چربی 15.00 گرم
آب 6.21 گرم
فیبر 40.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

سیاه دانه می‌تواند طیف متنوعی از مشکلات سلامتی را بر طرف کند. در ادامه به برخی از مهم ترین خواص سیاه دانه برای بدن اشاره کرده ایم.

باعث کاهش فشار خون بالا می شود

یکی از خواص سیاه دانه، کاهش فشار خون است. اثر ضد فشار خون سیاه دانه به افراد در مقابله با فشار خون کمک می‌کند. یک مطالعه منتشر شده در فارماکولوژی بنیادی و بالینی نشان داده که استفاده روزانه از عصاره سیاه دانه به مدت دو ماه، فشار خون خفیف را درمان می‌کند. همچنین سیاه دانه با کاهش سطح لیپوپروتئین به تقویت سلامت کلی قلب می‌پردازد.

دیابت نوع دو را کنترل می کند

از فواید و خواص سیاه دانه می‌توان به کنترل دیابت نوع 2 اشاره کرد. جدا از کاهش سطح قند خون و مقاومت به انسولین، مصرف منظم سیاه دانه می‌تواند به کنترل دیابت کمک زیادی کند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2010 در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی هند منتشر شد، مصرف روزانه 2 گرم سیاه دانه برای کنترل سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مفید است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سلامت روان کلیک کنید.

سلامت کبد را ارتقا می دهد

یکی از خواص سیاه دانه، ارتقای سلامت کبد است. روغن سیاه دانه موجب سلامت کبد می‌‌شود و عملکرد صحیح کبد می‌تواند سموم را از بدن دفع کند. سیاه دانه علاوه بر محافظت از کبد و کلیه ها، سمیت ناشی از برموبنزن را کاهش می‌دهد. بنابراین برای بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از آسیب آن ، سیاه دانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

حافظه را تقویت می کند | خواص سیاه دانه

تقویت حافظه از دیگر خواص سیاه دانه است. خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و محافظت از نورون ها توسط سیاه دانه، می‌تواند حافظه شما را بهبود ببخشد و سلامت مغز شما را تقویت کند. شما می‌توانید با مشورت پزشک متخصص، از مکمل های پودر سیاه دانه خالص برای تقویت حافظه خود استفاده کنید. یا هر روز ½ قاشق چایخوری سیاه دانه آسیاب شده را میل کنید.

باعث شفافیت رنگ پوست می شود

یکی از خواص سیاه دانه، شفافیت پوست است. استفاده منظم از روغن سیاه دانه، با مهار تولید ملانین به بهبود رنگ پوست کمک می‌کند. این به نوبه خود از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می‌کند. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و مرطوب کنندگی آن به بازسازی بافت پوست کمک می‌کند و پوستی سالم و درخشان برای شما به ارمغان می آورد. از این روغن برای ماساژ مستقیم روی پوست خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به صورت خوراکی مصرف کرده، تا سلامت و شادابی طبیعی پوست خود را بازیابی کنید.

درمان آسم

از خواص سیاه دانه به درمان آسم نیز می‌توان اشاره کرد. روغن سیاه دانه یک اثر ضد آسم نسبتا قوی دارد. این روغن، حاوی تیموکینون است که به کاهش التهاب در مجاری هوایی، کاهش شدت علائم آسم و بهبودی کمک می‌کند. روغن سیاه دانه همچنین در مهار ترشح بیش از حد مخاط و درمان گلو درد، سینوزیت حاد و لوزه موثر است.

نحوه مصرف: چند قطره روغن سیاه دانه را به یک قابلمه آب داغ اضافه کنید. سر خود را با حوله بپوشانید و بخار آن را به مدت 5 دقیقه استنشاق کنید. و در صورت نیاز تکرار کنید. چند قطره روغن سیاه دانه را روی دستمال بریزید و به دفعات مکرر عطر آن را استشمام کنید.

درمان اگزما | خواص سیاه دانه

درمان اگزما از دیگر خواص سیاه دانه است. از خاصیت نرم کنندگی روغن سیاه دانه، برای درمان اگزما استفاده می‌شود. خواص ضد التهابی این روغن می‌تواند به تسکین قرمزی، خارش و التهاب ناشی از اگزما کمک کند. روزی دوبار روغن سیاه دانه را به طور مستقیم روی پوست آسیب دیده بمالید. تا زمانی که برای درمان لازم است این کار را انجام دهید.

درمان ریزش و تاسی مو

خواص سیاه دانه، از موها در برابر آسیب محافظت می‌کند. موجب تسریع رشد مو و تقویت آن می‌شود. روغن سیاه دانه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی که دارد موجب تقویت فولیکول های مو می‌‌شود و بدین ترتیب ریزش مو را کاهش می‌دهد. همچنین خاصیت ضد قارچی آن، از عفونت هایی که باعث ریزش مو می‌شوند جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف: مقدار مساوی از روغن سیاه دانه و زیتون را مخلوط کرده و آن را کمی گرم کنید. آن را روی قسمت های کم مو، یا تاس بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس موهای خود را بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

درمان تب یونجه | خواص سیاه دانه

یکی از خواص سیاه دانه، درمان تب یونجه است. ویتامین E، بیوتین و بتاکاروتنی که در سیاه دانه وجود دارد؛ باعث بهبود علائم تب یونجه می‌شود.

درمان صرع و تشنج

برای اینکه از خواص سیاه دانه جهت بهبود صرع بهره مند شوید؛ هر 8 ساعت به مدت چهار هفته از سیاه دانه مصرف کنید. این کار حملات تشنجی کودکان مبتلا به صرع را کاهش می‌دهد.

برای زانو درد

خواص سیاه دانه برای درمان زانو درد نیز مورد استفاده است. بر اساس مطالعات، مصرف روزانه سیاه دانه تورم و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد.

زخم معده و اسهال | خواص سیاه دانه

از خواص سیاه دانه می‌توان به درمان زخم معده اشاره کرد. علاوه بر درمان زخم معده، شدت اسید معده را بهبود می‌دهد. همچنین به کاهش علائم استفراغ، اسهال، یبوست و حالت تهوع می‌پردازد.

درمان چشم

خواص سیاه دانه برای درمان چشم نیز قابل استفاده است. به دلیل ویتامین E بالا و خاصیت ضد التهابی، سیاهی زیر چشم را کاهش می‌دهد. در واقع محتوای این گیاه، آنتی اکسیدانی قوی است.

برای کاهش وزن

از خواص سیاه دانه می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد. استفاده از این گیاه به عنوان مکمل، روند لاغری را سرعت می‌بخشد.

کلسترول بالا

از خواص سیاه دانه می‌توان به درمان کلسترول بالا اشاره کرد. بر اساس تحقیقات، مصرف 1 گرم دو بار در روز قبل از غذا طی مدت 4 هفته، کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

درمان بیماری اعصاب | خواص سیاه دانه

از خواص سیاه دانه به درمان بیماری های اعصاب نیز اشاره می‌کنیم. سیاه دانه گیاهی امیدوار کننده است که به درمان افسردگی کمک می‌کند. حتی برای سایر اختلالات روانی نیز موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره فردی کلیک کنید.

اثرات جانبی سیاه دانه

سیاه دانه زمانی که به صورت خوراکی در مقادیر کم مصرف شود، مانند طعم دهنده غذاها، برای اکثر افراد بی خطر است. همچنین روغن سیاه دانه و عصاره آن در صورت استفاده کوتاه مدت ایمن هستند. در برخی افراد، وقتی سیاه دانه روی پوست استفاده می‌شود؛ باعث ایجاد جوش های آلرژیک شود. در حال حاضر، اطلاعات کافی برای بی خطری استفاده طولانی مدت یا مقادیر بیشتر از سیاه دانه وجود ندارد.

همینطور سیاه دانه شاید در بیهوشی بعد یا در طول عمل جراحی اختلال ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود حداقل دو هفته قبل از هرگونه عمل جراحی، استفاده از سیاه دانه را متوقف کنید.

سیاه دانه در چه مواردی نباید مصرف شود؟

 

در بخش های قبلی راجع به خواص سیاه دانه صحبت کردیم. اما در این بخش در رابطه با افرادی که نباید سیاه دانه مصرف کنند؛ صحبت کرده ایم.

  • فشار خون پایین
  • قند خون پایین
  • مقدار زیاد در کودکان
  • اختلالات خونریزی
  • مصرف در بارداری و شیردهی
  • قبل از جراحی

کلام آخر

خواص سیاه دانه بسیار بارز است و اغلب افراد از آن مطلع هستند. اگر علاقه ای به طعم آن ندارید؛ می‌توانید هنگام صبحانه روی پنیر بریزید تا مزه آن را متوجه نشوید. در صورتی که نیاز به روانشناس جهت بهبود سلامت جسم و روان داشیتد؛ با مرکز مشاوره ذهن نو ارتباط بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص سیاه دانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

  • ۰۳/۰۵/۱۶
  • newmiind newmiind

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی