newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

  • ۰
  • ۰

عمل تغییر جنسیت یکی از گزینه‌های پیش روی افرادی است که با وضعیت ترنسکشوال دست و پنجه نرم می‌کنند. ترنس‌ها از نظر روانشناختی احساس می‌کنند با جنسیتی که به طور فیزیولوژیک برایشان تعریف شده هماهنگی ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که رفتارهای جنس مخالف خود را تقلید کرده و برای ارتباط عاطفی و جنسی به افراد هم جنس خودشان روی بیاورند.

فهرست مطالب

 

  • عمل تغییر جنسیت چگونه است؟
  • اولین فردی که عمل تغییر جنسیت را انجام داد
  • علت انجام عمل تغییر جنسی
  • آشفتگی جنسی
    • نشانه های ابتلا به آشفتگی جنسی
  • افرادی که باید این عمل را انجام دهند
  • افرادی که نباید این عمل را انجام دهند
  • آمادگی های قبل از عمل
  • چه زمان باید عمل تغییر جنسیت را انجام داد
  • مراقبت های بعد از عمل
  • هزینه های عمل تغییر جنسیت
  • عمل تغییر جنسیت و بارداری
  • آنچه در جریان عمل تغییر جنسیت اتفاق می افتد
    • 1. عمل تغییر جنسیت زن به مرد
    • 2. عمل تغییر جنسیت مرد به زن
  • مجوز های لازم برای انجام عمل تغییر جنسیت
  • ملاک های روانشناسان برای تایید عمل تغییر جنسیت
  • نکاتی که قبل از عمل تغییر جنسیت باید به آن‌ها توجه کنید
    • 1- درمان‌های روانشناختی را امتحان کنید
    • 2- خودتان را برای دنیای بعد از عمل آماده نمایید
    • 3- در مورد فرایند عمل و دشواری های آن آگاه باشید
  • پیامدهای ناشی از عمل تغییر جنسیت
    • سخن پایانی

در این شرایط عمل تغییر جنسیت به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند زندگی جدیدی را آغاز کرده و به یک ثبات نسبی در زندگی دست یابند. با این حال قبل از تصمیم گیری برای عمل لازم است با آن آشنا شده و چشم انداز پیش روی خود را با دقت بررسی کنید. در ادامه به بررسی بیشتر عمل تغییر جنسیت پرداخته‌ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمل تغییر جنسیت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عمل تغییر جنسیت چگونه است؟

عمل تغییر جنسیت نوعی عمل جراحی است که بر روی افراد دچار وضعیت ترنسکشوال انجام می‌شود. در طی این عمل اندام تناسلی فرد به شکل جنس مخالف تغییر می‌یابد. گرچه این تغییر بیشتر جنبه ظاهری دارد چرا که از درون برای مردانی که به زن تبدیل می‌شوند رحم و تخمدان وجود ندارد.

همچنین زنانی که به مرد تبدیل می‌شوند نیز اندام جنسی به طور کامل تغییر نمی‌یابد و در نتیجه در هر دو صورت امکان باروری از بین می‌رود. با این حال افرادی که دست به عمل تغییر جنسیت می‌زنند زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند. آن‌ها در این شرایط راحت‌تر می‌توانند هویت خود را به عنوان یک مرد یا یک زن بپذیرند و از نظر روانی به ثبات بالاتری می‌رسند.

برای آشنایی با ویژگی های دوجنسه ها کلیک کنید.

اولین فردی که عمل تغییر جنسیت را انجام داد

عمل تغییر جنسیت از 1920 تا 1930 در اروپا رایج شد. اما اولین بار فردی به اسم رورا ریشتر این کار را تحت عمل جراحی پزشکی به اسم هیرشفلد در آلمان اینکار را انجام داد. دورا از لحاظ بیولوژیکی کاملا مرد بوده و حتی نامزد داشت. اما بعد از مدتی متوجه شد که هیچ تمایلی به نامزدش ندارد و رفتارهای او به سمت زنان بیشتر گرایش دارد. از این رو خواستار انجام این عمل جراحی شده و در نهایت به دلیل پیامدهای ناشی از همین عمل جان خود را از دست داد.

علت انجام عمل تغییر جنسی

اینکه افراد چرا این عمل جراحی را انجام می‌دهند؛ کاملا مشخص است. تنها افرادی مجاز به انجام عمل تغییر جنسیت هستند که ترنس بوده و ابتلا آنان به آشفتگی جنسی تایید شده باشد. مخصوصا در کشور ما انجام این عمل بعد از مراحل بسیار سختگیرانه و حساسی انجام می‌شود. اما ممکن است در کشورهای دیگر به دلیل ساده تر بودن این فرایند، افرادی از سر هیجان و به دلایل دیگر اینکار را انجام دهند؛ که قطعا با بروز مشکلات زیادی برایشان همراه خواهد بود.

از طرفی هنوز علت دقیقی برای اینکه گرایش جنسی افراد تغییر می‌کند؛ وجود ندارد. چرا که هم عوامل محیطی و هم فیزیولوژیکی در این مورد موثر هستند.

آشفتگی جنسی

واژه آشفتگی یا دیسفورنیای جنسی برای افرادی به کار گرفته می‌شود که از جنسیتی که دارند راضی نبوده و در واقع جنسیت آنها با بیان و هویت جنسیتی شان تطابق ندارد. این اختلال به قدری شدید می‌شود که منجر به بروز اضطراب و افسردگی شده و افراد چاره ای جز عمل تغییر جنسیت ندارند. در بیشتر موارد این اختلال در همان اوایل دوران کودکی آغاز شده و در دوران بلوغ تشدید می‌شود.

نشانه های ابتلا به آشفتگی جنسی

نشانه های ابتلا به آشفتگی جنسی را به راحتی می‌توان در افراد تشخیص داد. چرا که چنین افرادی هنوز عمل تغییر جنسیت انجام نداده اند و به همین دلیل از ظاهر آنها می‌توان متوجه شد که جنسیت آنها با بیا جنسیتی تطابق ندارد. از لحاظ روانی نیز این افراد اعتماد به نفس پایینی داشته، معمولا دچار افکار خودکشی می‌شوند، اضطراب و افسردگی شدید را تجربه کرده و در نهایت عدم توجه به خود دارند.

این موضوع در کودکان به این صورت است که آنها تمایل دارند که لباس های جنس مخالف خود را بپوشند؛ و یا با کودکانی با جنس مخالف بازی کنند.

افرادی که باید این عمل را انجام دهند

افرادی که ترنس بودن آنها از طرف مراجع قانونی و درمانی تایید شده و از طرفی از دوران کودکی و نوجوانی نشانه های این موضوع را داشته  اند؛ باید عمل تغییر جنسیت را انجام دهند. برای انجام این عمل افراد حتما باید بالای 18 سال بوده و از قبل هورمون درمانی را آغاز کرده باشند. همچنین از نظر جسمانی نیز برای انجام اینکار آماده باشند.

افرادی که نباید این عمل را انجام دهند

اما افرادی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند و هورمون درمانی را آغاز نکرده اند؛ نباید این عمل را انجام دهند. همچنین چاقی و اضافه وزن در مردان نیز مانعی برای انجام این عمل جراحی است. فرد باید از لحاظ روانی و جسمانی برای این عمل جراحی آماده باشد.

آمادگی های قبل از عمل

از آنجایی که جزئیات عمل تغییر جنسیت برای هر فردی متفاوت است؛ افراد باید به شکل های مختلفی برای قبل از عمل خود را آماده کنند. برای مثال فردی تنها نیاز دارد که وزن خود را کم کند و یا سیگار را ترک نماید. به طور کلی اولین قدم برای کسب آمادگی در این زمینه آماده شدن از لحاظ روحی است. افراد باید به این موضوع فکر کنند که بعد از عمل جراحی باید به عنوان جنسیت دیگری در جامعه حضور یابند. از این رو افراد باید برای آمادگی های قبل از عمل، حتما به روانشناس مراجعه کرده و از لحاظ جسمانی نیز از متخصص کمک بگیرند.

چه زمان باید عمل تغییر جنسیت را انجام داد

افراد از 18 سالگی مجاز به انجام این عمل هستند. چرا که قبل از این دوران افراد نه تنها از لحاظ جسمانی آمادگی انجام این عمل را ندارند؛ بلکه از لحاظ روانی نیز در مورد مسائل جنسیتی تحت تاثیر هیجانات هستند. زمانی که افراد آمادگی های لازم را انجام داده و روند قانونی را طی کنند؛ می‌توانند این عمل را نیز انجام دهند.

مراقبت های بعد از عمل

 

دوران نقاهت این بیماری بسیار سخت و طاقت فرساست. در واقع همه چیز با این عمل جراحی تمام نشده و افراد بعد از آن نیز باید مراقبت های لازم را انجام دهند. این مراقبت ها شامل موارد زیر هستند.

  • مراقبت از زخم ها
  • نپوشیدن لباس های تنگ با جنس پلاستیکی
  • مصرف داروها طبق دستور پزشک
  • داشتن تغذیه سالم
  • انجام ندادن کارهای سنگینی که به افراد فشار وارد کند
  • محدود کردن فعالیت های بدنی

هزینه های عمل تغییر جنسیت

این عمل مورد تایید می‌باشد؛ از این رو در صورت برخورداری از مجوزهای لازم بیمه بخشی از هزینه ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. این عمل جراحی هم در بیمارستان های خصوصی و هم دولتی انجام می‌گیرد و نسبتا هزینه بالایی نیز دارد. از طرفی این عمل در یک بار انجام نشده و افراد باید چندین عمل متفاوت انجام دهند؛ که هزینه هریک متفاوت است.

عمل تغییر جنسیت و بارداری

مردانی که با عمل تغییر جنسی تبدیل به زن می‌شوند؛ توانایی بارداری ندارند. در واقع این افراد رحم نداشته و تنها دهانه واژن برای آنها گذاشته می‌شود. از این رو باید از روش های دیگر برای فرزندآوری استفاده کرده قبل از انجام این عمل و یا حتی ازدواج به این موضوع فکر کنند.

آنچه در جریان عمل تغییر جنسیت اتفاق می افتد

قبل از عمل، پزشکان در حدود یک سال هورمون تراپی را برای فرد آغاز می‌کنند تا فرایند تغییر جنسیت از طریق هورمون‌ها آغاز گردد. بسیاری از افراد ممکن است در همین دوره درمان را خاتمه دهند و تصمیم خود را عوض کنند. اما اگر به طور کامل درمان با هورمون‌ها سپری شود عمل تغییر جنسیت انجام می‌گردد. در ادامه به آنچه در فرایند تغییر جنسیت زن به مرد و مرد به زن اتفاق می‌افتد اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1. عمل تغییر جنسیت زن به مرد

برای انجام این عمل جراح سینه‌ها، واژن، دهانه رحم، لوله‌های فالوپی، رحم و تخمدان‌ها را بر می‌دارند. سپس آلت تناسلی مردانه از طریق طویل کردن مجاری ادراری برای فرد گذاشته می‌شود. در نهایت این کیسه‌های بیضه هستند که از طریق خالی کردن لب‌های بزرگ اندام تناسلی زنانه و قرار دادن پروتز درون آن‌ها ایجاد می‌شوند. هرکدام از موارد ذکر شده که برای تغییر جنسیت زن به مرد ضروری هستند عوارض خاص خود را دارند و ممکن است فرد مجبور شود چندین بار بستری شده و عمل‌های جراحی مختلفی را انجام دهد.

همچنین تغییرات ذکر شده موارد ضروری برای تغییر جنسیت هستند. اما افراد برای اینکه ظاهر مردانه‌تری داشته باشند، می‌توانند یکسری عمل‌های تکمیلی نیز انجام دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به لیپوساکشن لگن و ران برای ایجاد اندامی مردانه‌تر اشاره کرد.

2. عمل تغییر جنسیت مرد به زن

آنچه در جریان عمل تغییر جنسیت مرد به زن اتفاق می‌افتد برداشتن بیضه‌ها، برداشتن آلت تناسلی، ایجاد واژن، ایجاد کلیتوریس و لب‌های آن و در نهایت گذاشتن سینه است. البته بسیاری از مردانی که می‌خواهند به جنس زن تغییر کنند، عمل‌های تکمیلی زیادی انجام می‌دهند تا ظاهر آن‌ها ظرافت بیشتری به خود بگیرد. از جمله این عمل‌های تکمیلی یا اختیاری می‌توان به جراحی زیبایی بینه، پروتز گونه‌ها، کوچک کردن اندازه فک و چانه اشاره کرد.

مجوز های لازم برای انجام عمل تغییر جنسیت

عمل تغییر جنسیت همانند سایر عمل2ها به آسانی و فقط به درخواست بیمار و رضایت پزشک انجام نمی‌شود. بلکه این کار نیازمند طی کردن یکسری مراحل قانونی است. این مراحل قانونی می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. در ایران روال عمل تغییر جنسیت به این صورت است که فرد باید از روانشناس، دکتر متخصص غدد و یک جراح در مورد ترنس بودن خود تاییدیه دریافت کند. مجوز نهایی پس از ارائه نامه متخصصین به پزشکی قانونی صادر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع کژکاری جنسی کلیک نمایید.

ملاک های روانشناسان برای تایید عمل تغییر جنسیت

همان طور که گفته شد روانشناسان یکی از متخصصینی هستند که باید در مورد ترنس بودن فرد قضاوت کنند. ملاک‌های آن‌ها برای تایید این مسئله مبتلا بودن به اختلال ملال جنسیتی است که در گذشته با عنوان اختلال در هویت جنسی در نظر گرفته می‌شد. طبق نظر روانشناسان و روان پزشکان کسانی به اختلال ملال جنسیتی دچار هستند که علائم زیر را از خود بروز دهند:

– وجود ناهمخوانی بین جنسیت اختصاص یافته و جنسیت ابراز شده از سوی فرد که دست کم 6 ماه دوام دارد.

– میل قوی برای رهایی از ویژگی‌های اولیه و ثانویه جنسی به دلیل ناهمخوانی چشمگیر با جنسیت تجربه شده

– میل قوی برای داشتن ویژگی‌های اولیه و یا ثانویه جنس مقابل

– میل قوی برای داشتن جنسیت دیگر

– میل قوی برای اینکه با او همانند افراد جنس مخالف رفتار شود.

– باور نیرومند مبنی بر اینکه فرد احساسات و واکنش‌های معمول جنس مقابل را دارد.

– ناهمخوانی جنسی باعث ناراحتی، افت کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم زندگی فرد شده است.

برای آشنایی با نحوه تعیین گرایشات جنسی کلیک کنید.

نکاتی که قبل از عمل تغییر جنسیت باید به آن‌ها توجه کنید

 

عمل تغییر جنسیت یک تصمیم سرنوشت ساز برای افراد ترنس است. اگر شما نیز می خواهید این عمل را انجام دهید لازم است قبل از این کار به چند نکته اساسی توجه کنید.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره ترنسکشوال و ترنس ها چیست بخوانید.

1- درمان‌های روانشناختی را امتحان کنید

ترنسکشوال در حقیقت مشکل در یافتن هویت جنسی است. در واقع فرد در مسیر رشد نتوانسته به هماهنگی لازم با جنسیتی که از نظر فیزیکی برای او تعیین شده دست یابد. این مسئله می‌تواند ریشه در موضوعات مختلفی داشته باشد. برای مثال بزرگ شدن در محیطی که جنسیت اصلی فرد را نامعتبر می‌سازند و وجود محدودیت‌ها و تبعیض جنسیتی در جامعه می‌توانند تا حد زیادی در این مسئله تاثیرگذار باشند.

 روانشناسان با بررسی این عوامل می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید هویت جنسی خود را بازیابید و جنسیت اصلی خود را بپذیرید. بسیاری از افراد وقتی به موقع تحت درمان قرار می‌گیرند، می‌توانند مسیر زندگی‌شان را به طور کل تغییر دهند و نارضایتی جنسی خود را بهبود ببخشند. در نتیجه بهتر است قبل از انجام عمل، درمان‌های روان شناختی را نیز امتحان نمایید تا بعد از عمل از انجام آن پشیمان نشوید.

2- خودتان را برای دنیای بعد از عمل آماده نمایید

تغییر جنسیت باعث می‌شود که شما هویت جدیدی را اتخاذ کنی دو همین مسئله می‌تواند زندگی شغلی، اجتماعی و تحصیلی شما را تغییر دهد. در نتیجه از قبل در مورد این مسائل تحقیق کرده و تلاش کنید با دید بازتری به استقبال این کار بروید. آماده بودن برای رویارویی با چالش‌هایی که بعد از عمل اتفاق می‌افتند باعث می‌شود که این چالش‌ها شما را غافلگیر نکنند و بتوانید راحت‌تر با آن‌ها سازگار شوید.

3- در مورد فرایند عمل و دشواری های آن آگاه باشید

عمل تغییر جنسیت نوعی جراحی سخت و پیچیده است که درد زیادی را نیز به همراه دارد. آگاهی از چگونگی انجام عمل و مشکلات پس از آن نظیر ناباروری به شما کمک می‌کند دید واقع گرایانه‌تری در مورد آن داشته باشید و عجولانه در این باره تصمیم نگیرید.

پیامدهای ناشی از عمل تغییر جنسیت

از آنجایی که این عمل بسیار سنگین بوده و فشار زیادی را به افراد وارد می‌کند؛ دور از انتظار نیست که پیامدهای سنگینی نیز داشته باشد. این مشکلات هم از لحاظ جسمانی و هم روانی بروز می‌کنند. برای مثال بسیار احتمال دارد که بعد از این عمل جراحی افراد دچار خونریزی، عفونت های شدید، درد، عوارض جانبی بیهوشی و… شوند. از طرفی بعد از طی کردن دوران نقاهت، افراد مشکلات دیگری مانند طرد شدن سمت جامعه و دوستان، مشکلات احساسی و اختلالات روانی مختلف مثل افسردگی را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که انجام عمل تغییر جنسیت برای افراد ترنس ضروری است. در صورتی که فرد به این موضوع توجه نکند؛ دچار مشکل خواهد شد. از این رو بهتر است قبل از انجام این عمل به خوبی در مورد آن فکر کرده و با شرایط آن آشنا شوند. چرا که این عمل بسیار سخت است و نیاز به کمک تخصصی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمل تغییر جنسیت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع » عمل تغییر جنسیت 

  • ۰۳/۰۶/۱۲
  • newmiind newmiind

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی