newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

newmind

مشاوره روانشناسی ذهن نو

  • ۰
  • ۰

آموزش مسواک زدن کودک بهتر است از زمان در آوردن دندان های شیری آغاز شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در هر سنی لازم و ضروری است. آموزش درست مسواک زدن به کودک علاوه بر رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دندان‌ها، قدم مهمی در تقویت حس استقلال کودک نیز می‌باشد. بهترین زمان شروع مراقبت‌های دندان از همان کودکی و رویش نخستین دندان‌هاست. روش‌های متفاوتی برای آموزش مسواک به کودک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای آشنایی با مباحث لازم برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسواک زدن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

 

  • مسواک زدن کودک
  • مسواک زدن کودک زیر یک سال
  • مسواک زدن کودک دو ساله
  • مسواک زدن کودک سه تا پنج ساله
  • مسواک زدن کودک شش تا هشت ساله
  • آموزش مسواک زدن به کودکان
    • آموزش از سن پایین
    • انتخاب مسواک توسط کودک
    • مسواک و بازی
    • انتخاب خمیر دندان
    • تماشای مسواک زدن دیگران
    • سایر روش‌های آموزش مسواک زدن
  • چه نوع مسواکی برای کودکان تهیه کنیم؟
    • نوع خمیر دندان
    • استفاده از نخ دندان
    • دهان شویه برای کودکان
    • سخن پایانی

مسواک زدن کودک

مشکلات و پوسیدگی‌های دندان که در دوران کودکی ایجاد می‌شوند، ممکن است در دوران بزرگسالی با عوارض و بیماری‌های دندانی روبرو شوند. احتمال عفونت و مشکلات و اختلالات گفتاری به دلیل مشکلات دهان و دندان افزایش می‌یابد. معمولا مسواک زدن کودک با مقاومت از سمت کودکان همراه است. اغلب کودکان از مسواک زدن بیزارند و از انجام آن طفره می‌روند. از طرف دیگر صحبت کردن درباره اهمیت مسواک تاثیر چندانی بر تغییر رفتار کودکان ندارد. اما با استفاده از راهکارهایی که در ادامه شرح داده ایم می‌توانید این رفتار را در آن ها تقویت نمایید. برای آشنایی با سایر نکات آموزش نظم به کودکان کلیک کنید.

مسواک زدن کودک زیر یک سال

برای مسواک زدن کودک زیر یک سوال باید خود شما به عنوان والدین اقدام نمایید. چرا که او توانایی اینکار را ندارد. البته کودکان زیر یک اصلا دندانی نداشته و یا غذاهای جامد نمی‌خورند. اما به طور کلی باید شما به وسیله مسواک های انگشتی و یا حتی یک گاز استریل به آرامی اینکار را انجام دهید. انجام اینکار برای کودکان تا دو بار در روز نیز مشکلی ایجاد نکرده و از طرفی بهتر این حرکت را برای طولانی مدت انجام ندهید.

مسواک زدن کودک دو ساله

بهتر است حتما کودک دوساله را با مسواک آشنا کنید. برای مسواک زدن کودک در این سن باید از روش افقی استفاده کرد. بدین معنا که مسواک را به صورت افقی روی سطح خارجی و داخلی دندان قرار داده و آن را به آرامی حرکت دهید. همچنین از مقدار خمیردندان کمی برای اینکار استفاده نمایید.

مسواک زدن کودک سه تا پنج ساله

با اینکه بیشتر والدین تصور می‌کنند که در این سنین کودک قادر به مسواک زدن هست؛ اما او هنوز نیاز به کمک والدین برای انجام اینکار دارد. در این سنین کودک حتی بهتر است از نخ دندان هم استفاده نماید. اما آموزش اینکار و یا حتی انجام آن برای کودکان تا حدی بر عهده والدین است.

مسواک زدن کودک شش تا هشت ساله

در این سنین مسواک زدن کودک ، کاملا برعهده خود اوست. حتی کودکان میتوانند از دهانشویه نیز در این سنین استفاده نمایند. دهان های بالا و پایین باید به طور جداگانه تمیز شده و با دقت کافی اینکار انجام شود. بهتر است والدین به کودک آموزش دهند که برای انجام اینکار زمان کافی را اختصاص دهند.

آموزش مسواک زدن به کودکان

با رعایت اصول و کمک گرفتن از روش‌ها زیر می‌توانید در زمینه مسواک زدن کودک به او کمک کنید. البته برای این آموزش ها باید صبور بوده و با چاشنی مهربانی اثر آن ها را بیشتر کنید. در هر مرحله ای می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

آموزش از سن پایین

آموزش از سن پایین باعث نهادینه شدن هر رفتار و تبدیل آن به یک عادت برای کودک می‌شود؛ مسواک زدن کودک نیز از این دوران از این قاعده مستثنی نیست. رشد اولین دندان‌ها نیاز به مراقبت دارد. می‌توانید دندان‌های تازه رشد کرده را با آب شستشو دهید. هرچه کودک بزرگ‌تر شد، بهتر است وظیفه مسواک زدن را به خود او محول کنید. برای این کار می‌توانید مسواک شخصی با سلیقه او تهیه کرده و در اختیار کودک قرار دهید. به یاد داشته باشید مراقبت و سلامت دندان‌های شیری، تاثیر بسیاری در سلامت دندان‌های دائمی خواهد داشت.

انتخاب مسواک توسط کودک

یکی دیگر از راه های تشویقی برای مسواک زدن کودک انتخاب مسواک توسط خود اوست. مسواک‌های کودکان معمولا شکل و طرح‌ها متنوعی مثل طرح شخصیت‌های کارتونی دارند. پس به همراه کودک خود به داروخانه مراجعه کنید و اجازه دهید که خود کودک مسواک مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. حتی می‌توانید چندین مسواک برای کودک تهیه کنید، این گونه می‌توانید با داستان یا بازی متناسب با طرح هر مسواک او را ترغیب به انجام آن بکنید.

مسواک و بازی

همان‌طور که اشاره شد مسواک زدن برای کودکان، امری خسته‌کننده بوده که از آن فراری‌اند. می‌توانید از طریق بازی روند مسواک زدن کودک را جذاب کنید. بین خود و کودک‌تان مسابقه برگزار کنید و به برنده مسابقه مسواک هدیه داده و او را تشویق کنید. موسیقی کوتاهی با زمان ۲ دقیقه‌ پخش کنید و بازی مسواک زدن را برگزار کنید. به کودک بگویید پس از اتمام موسیقی، بازی نیز به پایان می‌رسد و نوبت به آب کشیدن دندان‌ها می‌رسد. مرحله آب کشیدن دندان‌ها نیز بهتر است مرحله‌ای جذاب و با صرفه‌جویی در مصرف آب همراه باشد. لیوانی فانتزی با طرح‌های کودکانه برای او تهیه کرده و سپس به کمک یک لیوان پر از آب، دندان‌ها را آبکشی نمایید. با این کارها در نهایت کودک مسواک زده و از انجام آن لذت می‌برد. تشویق کردن کودک در لذت‌بخش کردن این عادت نقش مهمی ایفا می‌کند. جایزه دادن به کودک، پختن غذای مورد علاقه وی، به تفریح بردن کودک از موارد تشویقی به شمار می‌رود.

انتخاب خمیر دندان

خمیر دندان کودکان با شکل و طرح‌های کارتونی و رنگ‌های جذاب در بازار به فروش می‌رسد. این اجازه را به کودک دلبندتان بدهید تا خمیر دندان مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند. کودکان معمولا به شکل و ظاهر خمیر دندان توجه بیشتری نشان می‌دهند. هنگام استفاده از خمیر دندان مراقب باشید کودک مقدار کمی از آن را استفاده کند. هم‌چنین خمیر دندان را دور از دسترس اطفال قرار دهید. برای آشنایی کامل با راه های مراقبت از دندان شیری کلیک کنید.

تماشای مسواک زدن دیگران

تماشای مسواک زدن دیگران نیز راه دیگری برای ترغیب مسواک زدن کودک است. تقلید رفتار والدین و سایر افراد برای کودکان لذت‌بخش بوده و به انجام آن علاقه‌مند هستند. اجازه دهید که کودک به تماشا مسواک زدن شما بنشیند و نکات لازم در خصوص چگونگی وارد کردن مسواک به دهان و نحوه صحیح مسواک زدن را به کودک آموزش دهید.

سایر روش‌های آموزش مسواک زدن

پس از اینکه کودک مسواک را به دهان خود وارد کرد، از او بخواهید به شما اجازه دهد تا دندان‌های او را مسواک بزنید. در مقابل، شما نیز به کودک اجازه دهید تا با مسواک خودتان، این کار را برای شما تکرار کند. خانوادگی مسواک بزنید. تبدیل کردن مسواک زدن به یک بازی و تفریح خانوادگی در علاقه‌مند کردن کودک نقش مهمی دارد. اگر کودک تان دچار مشکلات لثه و دندان شد، حتما به متخصص مراجعه نمایید. پیشنهاد میشود مقاله بوی بد دهان کودک را هم بخوانید.

چه نوع مسواکی برای کودکان تهیه کنیم؟

مسواکی برای کودکان مناسب است که سر آن کوچک بوده و دارای الیاف نرم باشد. همچنین اندازه دسته آن نیز باید به طوری باشد که کودک به راحتی آن را در دست بگیرد. امروزه مسواک های مناسب کودکان تنوع زیادی داشته که برای کودکان جذاب تر باشند. از طرفی مسواک کودکان باید تقریبا هر سه ماه یکبار عوض شود.

نوع خمیر دندان

خمیر دندان باید برای کودکان بالای سه سال استفاده شود. همچنین خمیر دندان آنها حتما باید مناسب کودکان باشد. چرا که خمیردندان های بزرگسالان منجر به پوسیدگی زودهنگام دندانهای کودکان می‌گردد.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان برای کودکان باید زمانی باشد که فاصله بین دندان های آنان به طور کامل بسته شده باشد. که این اتفاق در سه سالگی می‌افتد. برای کودکان انجام اینکار در حالت ایستاده دشوار است. از این رو والدین می‌توانند کودک را خوابانده و در این حالت از نخ دندان استفاده نمایند.

دهان شویه برای کودکان

بیشتر دهان شویه هایی که در بازار برای کودکان وجود دارد؛ مناسب آنها نیستند. تنها دهان شویه استاندارد برای کودکان فلوراید است که آن هم برای کودکان بالای شش سال مناسب می‌باشد.

سخن پایانی

ترغیب کردن کودک برای مسواک زدن کار ساده ای نیست. آنها در ابتدا هیچ تمایلی برای انجام اینکار ندارند. از طرفی ممکن است آن را به درستی انجام ندهند. از این رو بهتر است والدین در ابتدا آموزش های لازم را در این مورد به او داده و همچنین خود الگوی خوبی برای مسواک زدن باشند. مسواک زدن کودک به قدری مهم است و در سلامتی او تاثیر دارد که متخصصین توصیه می‌کنند که از قبل از دندان درآوردن کودکان اینکار انجام شود. از این رو بهتر است والدین در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسواک زدن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: مسواک زدن کودک

  • ۰۳/۰۶/۱۸
  • newmiind newmiind

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی